"La Cage aux Folles", Malmö Stadsteater 1985-86
Jerry Hermans och Harvey Fiersteins musikal "La Cage aux Folles" handlar om kärleken mellan två män. När musikalen hade Europapremiär på Malmö Stadsteater hösten 1985 var inte homosexualitet lika accepterat som idag. Fördomarna var fortfarande många och även om det fanns HBTQ-personer så var de sällan synliga eller levde öppet.
I "La Cage aux Folles" möter vi den bedagade dragshowartisten Albin, med artistnamnet Zaza, som framträder på nattklubben La Cage aux Folles. Nattklubbens ägare heter George och han har ett förhållande med Albin sedan 20 år tillbaka.
George har en vuxen son, resultatet av ett tillfälligt snedsprång. Allt är frid och fröjd tills sonen annonserar att han ska gifta sig med en flicka vars föräldrar är mycket moraliska och konservativa. Albin måste därför ur vägen när svärföräldrarna in spe gör visit. Den biologiska mamman anmodas komma, men det kör ihop sig med hennes medverkan och då rycker Albin oombedd in som reserv. Det blir en farsartad historia med allvarsamma undertoner.
"La Cage aux Folles" blev en pyramidal succé i Malmö med Jan Malmsjö som den glittrande Albin/Zaza och Carl-Åke Eriksson som hans partner George.
Gaby Stenberg gjorde scencomeback efter 23 år i rollen som nattklubbsvärdinnan Jacquline.
Tom Ahlsell, Birgitta Ahlsell, Pierre Lindstedt och Kenneth Milldoff hade också framträdande roller.
Leif Söderström stod för regin.
"Med Europapremiären på La Cage aux Folles tar Malmö Stadsteater jätteklivet fullt ut och presenterar den bästa musicalföreställning som någonsin torde ha skådats på en skandinavisk teaterscen. Den visuella prakten tillåts nämligen inte för ett ögonblick skyla över vad La Cage aux Folles egentligen handlar om, nämligen om det eviga ämnet kärlek mellan män", skrev nöjesjournalisten Tony Kaplan i Arbetet.
Det sägs ha varit Tony Kaplan som planterat idén hos teaterchefen Claes Sylwander att sätta upp "La Cage aux Folles" på Malmö Stadsteater.
Lasse Andersson i Helsingborgs Dagblad: "Jag kan inte komma på att jag har sett en bättre musical än den här. Den är komplett".
Mats Olsson i Expressen: "Detta är Jan Malmsjös föreställning. Jan Malmsjö är magnifik som den inbilska, lite lätt bedagade och till åren komna transvestitfjollan Albin."
Marcus Boldemann i DN: "Malmsjö förkroppsligar kongenialt den åldrande dragshowartisten och ger rollen ett perspektiv som är ovanligt i glittersammanhang och ger en dignitet mitt i stassen."
Jan Richter i Sydsvenskan: "La Cage aux Folles har blivit precis den fullträff vi alla hoppats att Malmö Stadsteater skulle få med hjälp av Jan Malmsjö."
Ann-Katrin Ljung i GT: "Det är en helt igenom underbar föreställning; genomarbetad in i minsta detalj och genomförd med professionalism och själ av varenda person på scen. Regissör Leif Söderström är att gratulera."
Den enda kritiska rösten tillhörde Jurgen Schildt i Aftonbladet: "Några kämpar väl. Några kämpar förgäves. Utan Jan Malmsjö hade det inte lönat sig att kämpa alls. Som livräddare i en halvkantrad musical förtjänar han Carnegiemedaljen."
"La Cage aux Folles" blev en av Malmö Stadsteaters största publiksuccéer genom tiderna. 152 föreställningar sågs av 235 000 besökare. Publiken var lyrisk och ensemblen fick mottaga stående ovationer varje kväll.
Även om det inte var någon radikal teater som spelades så hjälpte nog "La Cage Aux Folles" till att punktera fördomar och plantera en större acceptans och förståelse för homosexuella.
Se även:
Kommentarer
Skicka en kommentar