"Can-Can", Stora Teatern 1966


Med Cole Porters "Can-Can" öppnade Stora Teatern i Göteborg höstsäsongen 1966. Denna folkkära operett handlar om mötet mellan La Mome Pistache och domaren Forestier. Domaren skickas för att krossa La Momes nöjesetablissemang i Montmartre för att där dansas can-can, en dans som ansågs som osedlig i 1890-talets Paris.
Maj Lindström spelade huvudrollen som La Mome mot Claes Jakobssons domare. Åke Harnesk utmärkte sig i den komiska rollen som den bulgariske skulptören Boris. Här fanns Helena Fernell som yrvädret Claudine, tvätterska om dagen och can-can-flicka om kvällen. Konstkritikern Hilaire Jussac var en roll vikt för Storanveteranen Rune Olson. 
Jackie Söderman regisserade och Wolfgang Vollhard hade skapat en praktfull och färggrann scenografi. För de fartfyllda can-can-danserna svarade koreografen Joel Schnéer.


"Porters rytmer är krävande men gästregissören Jackie Söderman tycks ha repeterat ordentligt med sina skaror, ty föreställningen har den där disciplinerade lekfullheten som är så njutbar", berömde Barbro Hähnel i Dagens Nyheter.
Åke Brandel i Aftonbladet var också generös med beröm: "Eftersom Wolfgang Vollhard hade trollat med dekoren och Otto Kern satt färg på orkesterspelet blev framgången total. Göteborgarna kan tro att de är i Paris."
Om Maj Lindström skrev C. J. H. i Göteborgs-Posten: "La Momes roll kräver en artist med ett utsökt kuplettföredrag, snitsig replik och överväldigande sexighet. Maj Lindström motsvarar de båda förstnämnda kraven. Hon är storartad när hon övertalar eller fräser till, hon exekverar sina visor med fin lyhördhet för poängen; men när det kommer till de kvinnliga knepen blir det klent med konturskärpan."
Sven Malm i GT var en av många som rosade Åke Harnesk: "Harnesk har det senaste året stökat till en rad lustiga krumelurer, här kommer en till. Ibland kanske han är farligt nära gränsen till vokal lyteskomik men som helhet balanserar han rollen fint. Han har också en kostlig och illmarig mimik som helt tar sin publik. Och många av hans repliker hör till föreställningens mest bejublade."


Se även: 

Kommentarer

  1. Minst 10 stycken av artisterna hade jag förmånen att se live på Storan. Vilken lycka och glädje de gav mig

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp