15 frågor till Sonya Hedenbratt


1979 var den folkkära jazzsångerskan och revyartisten Sonya Hedenbratt TV-aktuell i underhållningsprogrammet "Sommarmarknad" från Skansen samt i dramaserien "Mor gifter sig". Hon fick då besvara 15 frågor i tidningen Röster i Radio-TV.

Vad var det första du skulle göra om du helt plötsligt blev radiochef?
- Se till att mina underordnade inte ändrade tider och kanaler för etablerade program, som dom håller på med för närvarande. Alla har inte en radio som man bara trycker in en annan knapp på!

Vad skulle du göra om du blev osynlig?
- Det ligger nära till hands att skrämma någon eller några, men det vill jag inte, är en snäll typ.

Tror du på ett liv efter detta?
- Ja!

Vilket är ditt tidigaste minne?
- Det var en kall vinterdag -38 eller -39, jag kom in blöt och frusen. Alla kläder av! Vi hade en s.k. "ZULU" som satt utanpå kakelugnen. Det sprakade och fräste, jag gick baklänges närmare och närmare...
Plötsligt fräste det till på ett annat sätt - min bakdel gick inte att sitta på de närmaste dagarna. 

När var du senast rädd?
- Rädd är jag nog aldrig. Jag är fatalist och tror på ödet.

Var skulle du helst vilja bo?
- Jag trivs utmärkt bra där jag bor.

Vad ångrar du mest i ditt liv?
- Varför ska man alltid ångra sig? Man blir ju rikare på erfarenheter!

Säg något som irriterar dig mer än annat?
- När barn och ungdomar håller på med att ringa okynnessamtal så fort dom är lediga eller har föräldrafritt hemma. 

Vilka tre människor utöver dina närmaste skulle du vilja omge dig med om du lämnades ensam på en öde ö?
- En fil. mag. i moderna språk, gärna Tage Danielsson! Plus en dietist och en tandläkare.

Vad var det första du skulle fråga när du kom hem?
- Have you missed me?

Vilka mänskliga egenskaper sätter du mest värde på?
- Tolerans, äkta vänskap och ärlighet!

Har du några laster du vill göra dig av med?
- Oh ja, men det är inte lätt - försök pågår!

Det vackraste svenska ord du vet?
- KÄRLEK.

Och det värsta?
- HAT.

Din senast lästa bok?
Moa Martinssons "Mor gifter sig". Anledningen är att jag har en roll i TV-bearbetningen av detta epos.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp