"Stoppa världen - jag vill stiga av", Scalateatern 1963

1960-talsmusikalen "Stop the World - I Want to Get Off" handlar om Lilleman. Man får följa hans livsresa från vaggan till graven. Han är en riktig streber som aldrig missar ett tillfälle att förföra de unga damer som kommer i hans väg. Han summerar sitt liv med repliken: "I hela mitt liv har jag bara älskat en enda människa - och det är mig själv."
Musikalen hade premiär i London 1961 och fick sin Sverigepremiär på Scalateatern i Stockholm 1963 med Jan Malmsjö och Anna Sundqvist i de två stora rollerna. Ivo Cramér svarade för såväl regi som koreografi. Föreställningen innebar ett ordentligt genombrott för Jan Malmsjö och en av musikalens låtar "Bygga upp ett stort berg" har funnits på hans repertoar alltsedan dess.


Även för Anna Sundqvist innebar föreställningen ett stort kliv framåt i karriären: "Föreställningens glada överraskning är en ung dam vid namn Anna Sundqvist, som spelar inte blott Lillemans maka, den rikemansdotter han gör med barn och med vars hjälp han svingar sig upp på samhällets höjder, utan också i exakt samma skepnad inkarnerar hans ryska, tyska och amerikanska, älskarinnor. Det är ingen lätt uppgift, det är ett förvandlingsnummer som kräver både intelligens och intuition och unga fröken Sundqvist löste den förbluffande bra för att vara nära nog debutant", berömde Gunnar Unger i Svenska Dagbladet.
Barbro Hähnel i Dagens Nyheter: "Malmsjös Lilleman, som kvällen igenom imponerar med sin vitalitet, har emellertid ett underbart stöd i musiken. Han äger ju en märkvärdig rytmisk begåvning och tar väl till vara det hetsigt intensiva. Stämman är alltid expressiv, och vid ett tillfälle då han låter sig föras bort på sångens vingar, blir den nära på vacker."
Alf Thor i Expressen talade om en sensation på Scala och menade att detta var något av det intressantaste och mest spännande som skådats inom modern teater: "Naturligtvis kan vi först och främst tacka Jan Malmsjö för resultatet. Han är oerhörd, han är en virtuos i facket, men till skillnad från många andra virtuoser använder han inte sin skicklighet som skydd för att slippa engagera sig: det finns i hans uppläggning av rollen ett krav på äkthet och precision som gör hans Lilleman till en av de största skådespelarprestationerna på senare år här i landet."
Allan Fagerström i Aftonbladet tyckte inte att musikalen som sådan var särskilt uppseendeväckande: "Men det är däremot Jan Malmsjö, en egendomlig man som blivit idol på ingenting annat än sin egen skicklighet. Här är han makalös."


Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Grease", Chinateatern 1991-92

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp

"Flott och lagom", Stora Teatern 1991-92