Anna Sundqvist - Sveriges Liza Minnelli

Anna Sundqvist var blott fyra år när hon gjorde radiodebut hos farbror Sven i "Barnens brevlåda". Som fjortonåring medverkade hon hos Sigge Fürst i det populära radioprogrammet "Frukostklubben" och året därpå vann hon Stockholmsfinalen av "Riksparaden" på Skansen. Pekka Langer fick ögonen på den sångglada flickan och engagerade henne till sin revy "Galningar" och därmed hade Anna tagit klivet in i branschen på riktigt. 
Hon gjorde ett pyramidalt genombrott i Scalateaterns "Stoppa världen - jag vill stiga av", motspelaren hette Jan Malmsjö. Därefter följde en minst sagt intensiv karriär. Anna provade på det mesta inom svensk showbusiness. Rollerna varierade, från urblåst sexpudding på musikalscenen till skrattande mås hos Knäppupp. 
Det blev många musikaler: "Irma la Douce", "Ungkarlslyan", "Hör, dom spelar vår sång", "Nine", "Hur man lyckas i affärer..." och "My fair Lady". Inte för inte kallades hon för "Sveriges Liza Minnelli". Drömrollen som Sally Bowles i "Cabaret" fick hon tyvärr aldrig göra. 

Anna Sundqvist (1943-2010)

Med sin humor och ekorrpigga utstrålning passade Anna Sundqvist bra på revyscenen, hon kunde verkligen sjunga en kuplett riktigt njutbart. I flera säsonger spelade hon i Casinogängets revyer på Intiman, hon var med hos Gösta Bernhard på Lisebergsteatern i Göteborg och var primadonna hos Peter Flack i Örebro. På Maximteatern spelade hon den elaka råttan Tjopsan i barnpjäsen "Nils Karlsson Pyssling", hon gjorde det med sådan trovärdighet att de allra yngsta i publiken tjöt av rädsla när hon hotade bita ihjäl Nils Karlsson Pyssling och hans kompis Bertil. 
Några tunga dramatiska roller blev det aldrig. "Jag vill underhålla. Jag har inga budskap att sprida. Så tyvärr får ni aldrig se mig på Pistolteatern", sa hon i en intervju. Det blev desto fler komediroller. För sin insats som korkad hemmafru i "Omaka par" tilldelades hon privatteatrarnas pris Guldmasken för bästa kvinnliga biroll. Men i mitten av 1990-talet började karriären plötsligt klinga av. Telefonen tystnade hemma hos Anna i Enebyberg, rollerbjudandena lyste med sin frånvaro. Istället för att gå till teatern satt hon hemma vid teven och tittade på "Bingolotto". Socialt blev hon deprimerad, vågade inte längre gå ut och möta folk. "Jag är för ung för att spela gammal och för gammal för att spela ung", sa hon i en av sina sista intervjuer. Ett sorgligt slut för en av Sveriges mest mångsidiga aktriser. 

Se även: 

Kommentarer

  1. Bilden från Hur man lyckas i affärer ....... på Oscars 1964, samma roll gjordes i Malmö av Maj Lindström. Musikalen var min första vuxenföreställning som tio årig publik på Malmö Stadsteater där jag tidigare endast varit på skolföreställningar. Jarl Kulles roll gjordes i Malmö av Arne Strömgren, Sveriges första Tony i West Side Story vid Sverigepremiären på Oscars.
    Tyvärr hamnade Anna i glömska och försvann ut rampljuset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra om dina teaterminnen Anders. Ja, det var synd att Anna blev bortglömd, hon hade säkert mycket kvar att ge svensk scenkonst.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp