"Hjälten från Öresund", Fredriksdalsteatern 1978


I sommar är Fredriksdalsteatern i Helsingborg stängd. Skratten som brukar eka mellan de höga avenbokshäckarna har tystnat, om än bara tillfälligt. Nästa år är ordningen förhoppningsvis återställd. 
Annat var det sommaren 1978 då den nyblivne 70-åringen Nils Poppe spelade upp "Hjälten från Öresund", ett lustspel av den tyska författarduon Franz Arnold och Ernst Bach.
Fröhandlaren Calle Pettersson antas ha räddat en ung flicka från drunkningsdöden i Öresunds vreda vågor. Av pur tacksamhet erbjuder sig flickan att gifta sig med honom, trots att hon inte är äldre än hans egen dotter. Det rustas för bröllop och allt ser ut att gå vägen tills den verklige livräddaren dyker upp hemma hos Pettersson. 
Kring Poppes fröhandlare grupperade sig en rad mer eller mindre osannolika figurer: den gamle vännen Mille Mööghel, suveränt spelad av Olof Lundström, som dansade en oförglömlig tango tillsammans med Poppe. Tommy Juth spelade en försmådd sjöman. Pjäsens glada änka spelades givetvis av Berit Carlberg. Rune Ek gjorde ett fint porträtt av en pastor på friarstråt - för sin taxfrökens räkning. 
Gunilla Poppe, Marie Ahrle, Bo Lindström, Brita Billsten och Kyri Sjöman utgjorde resten av ensemblen där Sven Idar svarade för pianoackompanjemanget i 30-talets refränger. Hans Bergström regisserade och den rutinerade showmannen Egon Larsson stod för koreografin.
Tore Ljungberg i Göteborgs-Posten tyckte att "Hjälten från Öresund" var den roligaste Poppe-farsen på många år: "Regissören Hans Bergström har fått ett otroligt rappt tempo på denna fars som stundtals snurrar som en våldsam karusell. Enda gången tempot sackar är i mitten av andra akten, men det tar sig ordentligt igen."
"Nils Poppes lysande hjälte" var Expressens rubrik: "Det är förstås kring Poppe det mesta kretsar. Han är lysande på egen hand och samspelet mellan honom, Berit Carlberg och Olof Lundström är stor komik". Gaby Wigardt i Svenska Dagbladet skrev: "Nils Poppe har en utomordentligt bra farsensemble kring sig, men naturligtvis dominerar detta 70-åriga fenomen själv handlingen. Inte genom att han tagit bästa rollen, fått de bästa replikerna. Utan helt enkelt därför att han kan göra stora saker av bagateller."


Bertil Thell i Aftonbladet: "Det räcker med att Poppe visar sig på scen för att temperaturen i den kyliga sommarkvällen ska stiga tio grader och skratten bölja mellan bänkraderna. Han är rent otrolig i sin vitalitet och spelglädje." 
Tony Kaplan i Arbetet: "Nils Poppe har många underbara scener där han ensam briljerar med sin oefterhärmliga mimik och plastik. Men det rör sig inte bara om soloprestationer. Han har också utomordentligt skojiga scener tillsammans med främst Ek och Lundström där alla hetsar varandra att gå på högvarv. Även om Poppe inte själv är hjälten från Öresund så förblir han dock hjälten på Fredriksdal och det är ju vackert så."

Olof Lundström och Nils Poppe.

Se även:

Kommentarer

  1. Nisse lillfrågades av Bengt Roslund TV-producenten om Nisse fick välja bara ett nummer ur alla föreställningarna vilket skulle han då välja att få se igen? Han valde just tangon ur Hjälten från Öresund, jag håller med honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minnenas tango tillhör verkligen de mest oförglömliga ögonblicken på Fredriksdal. Jag vet att även Olof Lundström Orloff var stolt över att Poppe valde just det numret när han fick välja en favorit i Roslunds intervjuserie.

      Radera
  2. en fars man äger, bägge versionerna e magiska, ta mej jag är din är poppe roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han var åtminstone äldre i ”Ta mej jag är din”.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp