"Blomman från Hawaii", Fredriksdalsteatern 1982


"Det här är det sista jag gör som artist och då ska flaggan vara i topp", sa Nils Poppe, 74, till pressen inför 1982 års sommarproduktion på vackra Fredriksdalsteatern i Helsingborg.
Med Paul Abrahams 30-talsoperett "Blomman från Hawaii" skulle den folkkäre gycklaren dra sig tillbaka från rampljuset. Men för säkerhets skull lade han till: "Som alla gamla clowner har jag min sista premiär 20 år i följd."
Koreografen Albert Gaubier kommenterade: "Poppe är som Josephine Baker. Hon slutar också varje år."
Uppslaget till "Blomman från Hawaii" kommer från en verklig händelse som utspelades i Honolulu 1893. Den handlar om de små ländernas rätt till frihet och självbestämmande, om ett litet folks kamp mot imperialistisk övermakt.
Den landsflyktiga prinsessan Laya har som sexårig flicka tvingats lämna sitt hemland och fått sin uppfostran i Frankrike. Hon upptäcker sin fantastiska yttre likhet med en viss parisisk revystjärna. Det ger henne idén att återvända till Hawaii inkognito. 
I skepnad av revyprimadonnan Suzanne Provence anländer hon till Honolulu. I sitt sällskap har hon den riktiga Suzannes partner som är hennes förtrogne vän. Han heter Jimmy Boy, världsberömd komiker från film och scen. 
Laya invecklas i en politisk konspiration som har till mål att låta utropa prinsessan som Hawaiis drottning.

Jimmy Boy - alias Nils Poppe.

Poppes trogna primadonna Berit Carlberg var som klippt och skuren för dubbelrollen som prinsessan av Hawaii och revyprimadonna från Paris.
Prins Lilo Taro och den stilige kapten Stone konkurrerade om prinsessans gunst. Dessa roller förvaltades av de två skönsjungande herrarna Hans-Peter Edh och Björn Forsberg. Nils Poppe gjorde stor lycka som clownen Jimmy Boy. I övrigt bestod rollistan av välbekanta Poppeveteraner som bl.a. Brita Billsten, Bo Lindström, Thomas Ungewitter, Elizabeth Banke och Kyri Sjöman.
Aldrig tidigare hade en uppsättning på Fredriksdal varit så påkostad som denna gång. Ensemblen var större än vanligt och orkestern hade utökats. Björn Dronners fantastiska scenografi med exotiska blommor, vajande palmer, hyddor och ett alldeles äkta vattenfall fick Fredriksdal att framstå som Honolulu.
De flesta kritiker gjorde tummen upp medan några menade att den här föreställningen var lite för allvarsam och inte gav Poppe samma rikliga tillfällen att spela ut sitt register.
"Det blir mer operett, mindre Poppe. Tvärtom är roligare. Blomman från Hawaii är i sig själv en sorgesam historia. Man får ha sina troskyldigaste ögon på sig för att svälja den politiska konflikten i storyn och klara den flödande Hawaiiromantiken. Det går med hjälp av en slösande rik uppsättning, Björn Forsbergs sammetstenor och Berit Carlbergs frimodiga temperament", skrev Jan Richter i Expressen.
Bertil Behring i Kvällsposten: "En välsmord och skönt klingande ensemble i proffsregi av Gösta Folke."
"Årets Poppe på Fredriksdal, kanske också den sista, är inte den roligaste genom åren men väl kanske den mest genomtänkta och bästa föreställningen och en mycket underhållande sådan. Poppe gör en värdig sorti", konstaterade Tore Ljungberg i Göteborgs-Posten.


Tony Kaplan delade ut högsta betyg, fem drakar, i Arbetet: "Charmigt, roligt, nonstop-underhållande: så vill vi minnas Nils Poppe på Fredriksdal, och till den minnesbilden bidrar nu i högsta grad Blomman från Hawaii."
Gaby Wigardt i SvD: "Nils Poppe - publiken älskar honom. Frågan är om inte Blomman från Hawaii också är den bästa av hans 16 pjäser på Fredriksdal och en sak är helt klar. Han har nog aldrig satsat så mycket av sig själv. Han vänder ut och in på sig i generositet mot sin publik."
Med "Blomman från Hawaii" slog Nils Poppe alla tidigare publikrekord. 52 000 besökare och utsålt varje kväll. Redan tidigt på förmiddagarna ringlade köerna utanför biljettluckan med förväntansfulla människor som hoppades på eventuella återbud. Ingen ville ju missa Nils Poppes sista show.
Redan innan sommaren var slut hade Poppe ändrat sig och lovade att fortsätta: "Folk bönar och ber. Vi har redan 10 000 biljettbeställningar till nästa sommar. Så vad gör man", sade Poppe förtjust.


Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Grease", Chinateatern 1991-92

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp

"Cyklar", Lisebergsteatern 1985