15 frågor till Birgitta Andersson

Är det något du skulle vilja ändra på i radio och TV?
- Jag skulle vilja ha mer teater och gärna svenska serier om vår egen tid. Något hoppfullt med människor och miljöer som ger en kraft att leva, leva med en jätteförtröstan och stor glädje.

Vad skulle du göra om du vore osynlig?

- Ja, då blev det väl mest radiojobb.

Tror du på ett liv efter detta? I så fall hurdant?

- Självklart. Jag tror att det är helt enkelt underbart.

Vilket är ditt tidigaste minne?

- När jag hade krupit omkring i hönsgården med en alldeles ny finklänning och mamma blev så ledsen att hon grät.

När var du senast rädd?

- Idag.

Var skulle du helst vilja bo?

- I ett hus, i England, en våning i Paris, ett mindre hus på Rivieran eller ett stort hus på Djurgården.

Birgitta Andersson

Vad ångrar du mest i ditt liv?
- Att jag började röka.

Säg något som irriterar dig mer än allt annat?
- Att det inte finns meningsfulla jobb för alla människor.

Vilka tre människor, utöver dina närmaste, skulle du vilja omge dig med om du lämnades på en öde ö i ett år?
- Först tänkte jag på Gregory Peck - fortfarande mycket stilig och stilfull - men då skulle nog inte Carl bli så glad. Så det får bli ett filmteam, regissör, fotograf och ljudtekniker, som skulle kunna dokumentera året på ön.

Vad var det första du skulle fråga om när du kommer hem?
- När är den första repetitionen på den underbara pjäsen som den geniale författaren skrivit under året och där jag har fått huvudrollen?

Vilka mänskliga egenskaper sätter du mest värde på?
- Snällhet, hjälpsamhet, positivitet och stor nyfikenhet på livet och medmänniskorna.

Har du några laster som du vill göra dig av med?
- Nej, inte som jag vill göra mig av med.

Det vackraste ord du vet?
- Stackmoln. Jag vet inte riktigt hur de ser ut men ordet ger mig en trygg barndomskänsla.

Och det värsta?
- Kändis. Det är ett äckligt ord. Och det är förnedrande när det används om t.ex. Lars Forssell, Hasse Alfredson, Margaretha Krook...

Din senast lästa bok?
- Marlene Dietrichs "Ta mej som jag är".


Saxat ur "Röster i Radio TV" 1981.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp