"Hagges bar", Lisebergsteatern 1983-84
"Suveränt, Hagge! Det här är det bästa du någonsin gjort", löd rubriken i GT efter premiären på 1983 års revy "Hagges bar" på Lisebergsteatern i Göteborg.
Hagges pålitliga krafter Stefan Ljungqvist, Laila Westersund och Åke Harnesk var med även denna gång. Här fanns också Monica Nielsen som gjorde comeback i revysammanhang. Hon hade inte spelat revy sedan 1960-talet då hon jobbade med HasseåTage.
Bo Maniette och Sonja Hildings kompletterade ensemblen som även bestod av en balett under ledning av Sonja Gube.
Hans Bergström regisserade och Curt-Eric Holmquist var kapellmästare.
I "Hagges bar" kom pärlorna tätt: Stefan Ljungqvist som svensk kommunist, arg, röd och blågul och förbannad över att bo i Sverige där alla har det så bra och där demonstranterna består av 75 000 direktörer. Det var en våldsam drift med yttersta vänstern.
En annan höjdpunkt var "Den trojanska prästen" där biskop Gärtner (Bo Maniette) sammanträder med Henrik Schartau (Stefan Ljungqvist) och aposteln Paulus (Åke Harnesk) inför den hotande situationen i Bohuslän som fått en kvinnlig kyrkoherde. Till melodin "Balladen om det stora slagsmålet på Tegelbacken" framfördes en anslående sång i ärendet där samspelet mellan lille Harnesk och den väldige Ljungqvist var på högsta komiska nivå.
Den skånska countryn mördades i parodin "Mannaböske band" med Ljungqvist som Hasse Andersson och Laila Westersund som dennes trumspelande svärmor i sången "Får man ta svärmor med sig in i himlen?"
När Stefan Ljungqvist mot slutet av föreställningen gjorde entré som Carola Häggkvist i rosa sparkdräkt, ja då exploderade salongen av skratt.
Stefan Ljungqvist som Carola!
"Vem kunde tro att 198 centimeter Ljungqvist skulle kunna föreställa Carola utan att det bara blev buskis? Inte jag i alla fall! Men här lyckas Ljungqvist med Harnesk som fint staterande pappa Häggkvist att få in en hel del kritik mot den exploatering som fröken Häggkvist drabbats av, samtidigt som revypubliken jublar över Ljungqvists imitation av Carolas dansstil", skrev Ann-Katrin Ljung i GT.
Tony Kaplan i Arbetet: "Över huvud taget är det en rolig revy Hagge åstadkommit i år. Laila Westersund, Stefan Ljungqvist och de andra torde snabbt bli västkustens mest utskrattade artister."
Björn Linell i Expressen gillade inte alls revyn: "I Hagges bar bjöds soppa med bismak och få godbitar".
Göran Zachrison i Aftonbladet: "Det är spelglädje, rivigt tempo och njutbar musik i Hagges nya revy. Man har roligt hela tiden!"
Carina Waern i DN: "Annars saknar inte Hagges bar komiska höjdpunkter. I Trojanska prästen tar Stefan Ljungqvist, Bo Maniette och Åke Harnesk ut svängarna i en grov drift med Schartaus, Gärtners och Paulus manschauvinism. I sitt angrepp på kyrkan är Hagge äntligen en riktig rabulist."
Margareta Artsman i SvD: "En jämn och fin första akt, flera svackor i den andra, ovanligt nog. Skall något nämnas i den senare är det Kiv på kunglig nivå, med Åke Harnesk som en otroligt porträttlik prins Sigvard och Monica Nielsen och Laila Westersund som drottning Silvia och prinsessan Marianne. Det var ett revynummer av gammalt fint märke med distans, ironi och utomordentligt framförande."
Med "Hagges bar" satte Hagge Geigert långkörarrekord i Göteborg, 210 föreställningar och 99% beläggning i salongen. Rekordet skulle stå sig några år innan det övertogs av Galenskaparna och After Shave och deras musikal "Stinsen brinner" som gick hela 261 gånger i Göteborg.
Se även:
Åke Harnesk - en ambitiös sång- och dansman!
Kommentarer
Skicka en kommentar