Wally-Gerhard-revyn "Trivsel-Sverige", Oscars 1947


I februarikylan 1947 förenades de båda revykungarna Gustav Wally och Karl Gerhard i en gemensam revy på Oscarsteatern i Stockholm. 
"Trivsel-Sverige" var namnet på föreställningen. Titeln låter måhända rar och snäll men med Karl Gerhard som en av huvudförfattarna förekom naturligtvis en hel del giftpilar. En som kände sig träffad var den folkkära filmidolen Edvard Persson som här framställdes av Gerhard som kulturambassadör för Svensk Sirapsfilm. Edvard tog så illa vid sig att han hotade att stämma Karl Gerhard. Någon stämning blev det aldrig, Edvard ångrade sig men uttalade sig senare i Aftonbladet: "Om Karl Gerhard vill tjäna pengar på att sälja sina medmänniskor och sticka hål på dem, så må det vara hans ensak. Men tänk om han istället ville ta fram sitt lilla hjärta - för jag tror säkert han har ett..."
En annan som råkade ut för Gerhard var Dramatenchefen Pauline Brunius. Redan 10 år tidigare hade Gerhard gjort succé med sin Pauline-parodi, nu var det dags för en repris.
I ensemblen kring Wally och Gerhard sågs Katie Rolfsen, Gudrun Brost, Douglas Håge, Marianne Gyllenhammar, Carina Portnow, Egon Larsson och Kulörten Andersson.
Gösta Terserus hade regisserat, Matti Rubinstein dirigerade och Crayon stod för dekorationer och kostymer. Baletten hade instruerats av George Gé.


Recensionerna var blandade och bestod inte enbart av hurrarop: "Gerhard är alltid trevlig att se och höra, men kupletterna var inte så vitaminrika som vanligt. Bäst var han som kulturambassadören Edvard från Svensk Sirapsfilm och så i den elaka Paulineparodin. Åh, vad han kan stöka ut sig den karln. Han är elak och raljant med den där rätta snärten!" skrev Curth Hson i Arbetet.
Signaturen Hl i Dagens Nyheter: "I primadonnefacket framträdde Gudrun Brost, magnifik att se på i djupt dekolletage och gyllene peruker, och i en lättare viktklass Marianne Gyllenhammar. I det uppriktigt sagt ganska röstfattiga sällskapet öppnade plötsligt Carina Portnow sin mun, och det blev en kontrast av stor verkan."
Mikael Katz i Expressen: "Douglas Håge svarar tillsammans med Katie Rolfsen för kvällens största gapskratt i Kar de Mumma-sketchen I Krylbo, som visserligen går i traditionell stil, men som är den sublimaste drift med Krångel-Sverige som setts på länge."
G. Em i Svenska Dagbladet: "Det är faktiskt varken särskilt upplyftande eller påfallande roligt att sitta och höra på Karl Gerhards privatuppgörelser med sina bekanta, och ännu tristare blir det med den självförhärligande självironi, som alltid måste komma fram. Varannan elak replik om en mer eller mindre känd person, och varannan om Karl Gerhard - det blir i längden ganska trist, och dessutom ger den fördelningen ingen sann uppfattning om betydenheten av de personer som det skälls på."

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp