"Klart spår till Tomteboda" 1968


"Ångpanna på er!" Så löd stridsropet i 1968 års adventskalender "Klart spår till Tomteboda". 
Tomteboda låg lagom långt hemifrån och lagom högt över havet. På järnvägsstationen fanns stinsparet Susanna och Svante Semafor och den pensionerade lokeldaren Sigge Sot. Dessa tre hade som uppgift att bygga världens mest spännande lok! Loket var tvunget att vara klart till julafton för att kunna dra tomtens jultåg. Naturligtvis inträffade en hel del strapatser och hinder på vägen.
Hans Lindgren spelade stinsen Svante Semafor, en snäll, fantasifull, lättrörd och fåfäng man som tog sig själv och sitt yrke på största allvar. När han blev upprörd utbrast han: "Ångpanna", för det var ett varmt och tryggt ord för honom.
Stinsfrun Susanna var ett rivigt och rejält fruntimmer som bakade världens godaste pepparkakor. Den rollen var som klippt och skuren för Inga Gill.
Arne Källerud gestaltade hjälpredan Sigge Sot som drömde om att bli lokförare men blev eldare istället. En annan framträdande figur var professor Boett som förkroppsligades av John Harryson.


Åsikterna om "Klart spår till Tomteboda" gick isär. Att överträffa den enormt populära "Teskedsgumman" som sänts året innan var inte alldeles lätt. "Flåshurtig och jönsig", ansåg kritikerna efter de två första avsnitten. 
Även om de vuxna fördömde serien så gick den hem hos barnpubliken och det var ju huvudsaken. 
"Klart spår till Tomteboda" skrevs av Karl-Aage Schwartzkopf som själv växte upp vid en liten järnvägsstation i Osby, varifrån han hämtade inspiration till berättelsen.

Se även:

Kommentarer

  1. Teskedsgumman minns jag, men den kanske jag sett om under åren efter. Tomteboda 1968, vet inte om jag/man såg på adventskalender som nästan 13-åring. Tror inte det. Men de medverkande var ju eliten på film, TV och teaterscen under lång tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några avsnitt av Klart spår till Tomteboda finns just nu att återse på Öppet Arkiv.

      Radera
  2. Så intressant, jag visste faktiskt inte att det här var en julkalender. Som barn hade jag boken med samma namn och jag funderar fortfarande ibland på hur den förvirrade mig litet grand. Eftersom jag inte bodde i Stockholm då visste jag inte att Tomteboda var namnet på den stora postcentralen, utan trodde att det hela handlade om tomtenissar i en tomtevärld. Men folket i boken beskrevs ju inte som tomtar! Det dröjde åratal tills jag flyttade till Stockholm och upptäckte att Tomteboda var en fysisk plats i vår värld.

    SvaraRadera
    Svar
    1. He he, javisst låter Tomteboda som en idyll full av tomtar.
      Jag tror att boken du hade som barn gavs ut i samband med julkalendern,
      men jag är inte alldeles säker.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp