"Sweeney Todd", Stora Teatern 1989


Den f d barberaren Sweeney Todd återvänder till London efter att ha rymt från ett fängelse i Australien där han suttit oskyldigt dömd i 15 år. Nu är han fast besluten på att ta hämnd och skära strupen av alla sina fiender och några till. 
Hans grannfru Mrs Lovett som är pajbagerska klagar över hårda tider och bristen på råvaror.
Den hämndlystne Sweeney Todd slipar sina rakknivar och öppnar åter sin barberarsalong. Han slår sig i kompanjonskap med den företagsamma Mrs Lovett och levererar kött till hennes pajer. 
Denna groteska historia med musik av Stephen Sondheim blev en framgång för Stora Teatern i Göteborg våren 1989. Föreställningen spelades dock inte på Storans scen utan på den mer intima Cosmoramabiografen vid Östra Hamngatan. 
Hans Josefsson gestaltade massmördaren Sweeney Todd. Berit Hallén fick komiken att blomma i rollen som den köttpajsbakande Mrs Lovett. Grith Fjeldmose gav vokal lyster åt Sweeneys dotter. Styckets kanske största skurk, en obehaglig domare, spelades av Torgny Sporsén. 
Lars Österbergh från Norrlandsoperan skapade en fascinerande scenografi föreställande Londons slumkvarter. Den skicklige Staffan Aspegren svarade för regin.

Hans Josefsson och Berit Hallén.

"Sweeney Todd" fick ett positivt mottagande i pressen. Svenska Dagbladets Ulla-Britt Edberg skrev: "Hans Josefsson gör en mörk, intensivt hatfylld, dovt inåtvänd Sweeney Todd. Man tror på honom och det är verkligen ett illusionsnummer."
Om Berit Hallén skrev Edberg: "Mrs Lovett spelas och sjungs briljant av Berit Hallén som charmar till sig hela publikens bifall. Hon är utomordentligt rolig, tar vara på varenda komisk poäng, och är hela hon ett blixtrande energiknippe."
På Expressens kultursida skrev Martin Nygren: "Onekligen skapas åtskilligt av spänning och tryck i salongen. I huvudrollen ser vi Hans Josefsson, som gör en kolossalt tungtänkande barberare vars lätthet bara visar sig när det gäller att raka en haka."
Ingvar Söderskog i G-P: "I sin regi undviker Staffan Aspegren att understryka känslor och att moralisera. Därigenom får han en fin balans mellan ytterligheter och en härligt helgjuten föreställning."
Marcus Boldemann i DN: "På Cosmorama, en f d biosalong, har Storan denna gång rott i land en professionell, helgjuten teaterföreställning."

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp