Junibackens Lis Nilheim

Lis Nilheim har stått på scenen i stort sett hela sitt liv. Som dotter till orkesterledaren Karl Nilheim, även kallad Kalle Nilo, begick hon sin scendebut vid mycket unga år. Redan 1959 sjöng hon i Blå Hallen på Nobelfesten där pappan spelade till dans, då var hon 15 år. 
Hon hoppade av gymnasiet i andra ring för att börja på Calle Flygares teaterskola. I samma veva fick hon jobb i Kar de Mumma-revyn på Folkan. Kväll efter kväll stod hon i kulissen och lärde sig av Lars Ekborg, Hjördis Petterson, Stig Järrel och de andra.
Sedan följde revyer och kabaréer på Gröna Lund och turnéer med Riksteatern. En säsong var hon på Vasa Teater i Finland, denna folkhögskola i skådespelarkonsten. Hon gjorde sexton roller i tolv pjäser och lärde sig mer än någon teaterskola i världen hade kunnat erbjuda.

Lis Nilheim

Återbördad till Sverige fick hon engagemang vid Helsingborgs stadsteater och hann även med ett par lättklädda roller i TV som väckte viss uppmärksamhet. Då fick hon en hel del nakna anbud, men Lis klädde på sig istället och for hem till Stockholm för att jobba hos Vivica Bandler på stadsteatern. 
1975 gjorde hon huvudrollen som Maria i filmen med samma namn. Det var debutanternas film. Mats Ahrén regisserade sin första långfilm. Lis Nilheim och Thomas Hellberg gjorde sina första huvudroller på vita duken. Lis fick lysande recensioner och belönades med Guldbaggen för Bästa kvinnliga huvudroll. Blygsam som hon är blev hon mest generad över utmärkelsen och hade den undangömd i många år innan den kom upp på väggen hemma i Enskede.
För flera generationer är Lis Nilheim mest känd som det trygga hembiträdet Alva hos Madicken på Junibacken i två långfilmer. Hon var även med i det som kallats för Sveriges första såpopera "Lösa förbindelser" på 1980-talet. Vid samma tidpunkt gjorde hon succé som sexig komediprimadonna hos Per Gerhard på Vasan i publiksuccéerna "Rampfeber" och "Gamle Adam". Annars är det Stockholms stadsteater som varit Lis Nilheims hemvist, där kreerade hon över 60 olika roller fram till pensioneringen för några år sedan.
En roll som sticker ut i mängden är hennes fru Curley i Steinbecks "Möss och människor" inspelad för TV 1977. "Föreställningens originellaste tolkning gör Lis Nilheim. Blir den här uppsättningen stilbildande är det främst hennes förtjänst", skrev teaterkritikern Bengt Jahnsson.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Grease", Chinateatern 1991-92

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp

"Flott och lagom", Stora Teatern 1991-92