"Den perfekta kyssen", Stockholms stadsteater 1990-91


"Den perfekta kyssen" är en pjäs av Staffan Göthe som hade sin urpremiär på Stockholms stadsteater hösten 1990. Med den uppsättningen invigdes den nya stora scenen i Kulturhuset vid Sergels torg. 
Dag Norgård regisserade tretton skådespelare, åtta dansare, tre hundar och ett barn. Bland skådespelarna fanns bl.a. Björn Gedda, Viveka Seldahl, Allan Svensson, Jan Mybrand, Claire Wikholm, Iwa Boman och Sven Wollter. 
"Den perfekta kyssen" var en fristående fortsättning på Göthes "La Strada del Amore" och "En uppstoppad hund" och handlade om den norrländska familjen Cerviengs öden och äventyr. Publikintresset var enormt. Över 30 000 biljetter var förhandsbokade veckorna före premiären.


"Det perfekta fiaskot" var rubriken på Sara Arrhenius recension i Aftonbladet: "Frånvarande är lyhördheten, det ömsinta, förmågan att synliggöra vår ensamhet, våra svårigheter och drömmar. Allt det som gjort Göthe till en av våra mest spelade och mest älskade dramatiker bokstavligen dränks i högröstad, brokig obeslutsamhet."
Ingmar Björkstén i Svenska Dagbladet lät sig inte heller imponeras: "På sedvanligt såsigt svenskt sätt segar sig uppsättningen fram genom tre allt längre timmar. I stället för att stryka ytterligare och med filmkomedins snabba puls rappa på med vad Göthe faktiskt har skrivit, sketchlika scener om en kakofonisk syn på det svenska livet, tillåter Norgård, i synnerhet efter paus, texten att gå på tomgång, stundtals tilltöntad som för att ge sken av innehåll."
Leif Zern skrev på Expressens kultursida: "Den perfekta kyssen spränger sig åt olika håll, och Dag Norgårds regi lyckas med en viljeansträngning hålla fragmenten på plats. Men med undantag av Viveka Seldahls Anna lyckas han inte gjuta särskilt mycket liv i pjäsens gestalter."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp