"Figaros bröllop", Stockholms stadsteater 1984

Det sägs att Beaumarchais pjäs "Figaros bröllop" från 1778 banade väg för den franska revolutionen genom sin drift med adelns privilegier. Pjäsen fastnade först i censuren men blev sedan den mest spelade i 1700-talets Frankrike. 1786 kom Mozarts operaversion som blivit ett av operavärldens mest älskade verk. 
Talpjäsen gavs på Stockholms stadsteater 1984 med Philip Zandén i titelrollen. Hans Wigren regisserade och i övriga roller sågs bland andra Ewa Maria Björkström, Lars Lind, Bertil Norström och Gunvor Pontén.


Komedins huvudpersoner är de båda tjänarna Figaro och Susanna som planerar att gifta sig med varandra. Deras tilltänkta bröllopsplaner förmörkas plötsligt när det avslöjas att greven Almaviva också är ute efter Susanna. Efter mängder av intriger och förvecklingar med grevparet och tjänstefolket slutar pjäsen lyckligt med försoning och dubbelbröllop. 
"Zandén i full frihet lyfter hela spelet" var rubriken på Dagens Nyheters recension där Lars Linder skrev: "Här finns också några förfarna komediaktörer, och allra viktigast - här finns en Figaro, nämligen Philip Zandén. Han drar ibland hela det tunga lass som honom förutan skulle bli stående någonstans halvvägs."
Sverker Andréason i Göteborgs-Posten: "Publiken jublar ofta, men själv har jag svårt att ryckas med. Hans Wigrens föreställning är länge märkvärdigt tung i steget, trots all akrobatik på scenen. Framför allt saknar jag sensualism och en bärande regiidé. Det mesta blir yta, med pålagda skämt och stilbrott - som t.ex. när två figurer plötsligt brister ut i värmländska."
Leif Zern i Expressen var inte nådig: "Det är svårt att värja sig för intrycket att hela produktionen lever på sparlåga, från den lättvindiga regin till den anmärkningsvärt osinnliga scenografin. Skärpning, stadsteatern!"
Carl-Gunnar Åhlén i Svenska Dagbladet var mycket förtjust i Zandéns gestaltning av Figaro: "Philip Zandén är suverän, han pauserar med mästerskap och gör t.o.m. konst av sina misstag. Men också någonting mer, en komplikation som höjer hans rollskapelse till rangen av sensationell nytolkning."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp