"Värdshuset Vita Hästen", Oscars 1948-49
Ralph Benatzkys "Värdshuset Vita Hästen" tillhör en av de mest älskade operetterna allt sedan urpremiären i Berlin 1930.
Det var där och då Max Hansen fick sitt livs roll som den förälskade överkyparen Leopold. Han lär ha gestaltat den bortåt 3 000 gånger under sin karriär.
När den populära operetten intog Oscarsteatern i Stockholm 1948 spelade Max inte bara Leopold utan svarade även för regin. Gurli Lemon-Bernhard spelade den förtjusande men bestämda värdshusvärdinnan Josepha, föremål för Leopolds envisa trånad.
Rollistan i övrigt befolkades av namn som bl.a. Inga Brink, Lauritz Falk och Hasse Funck.
Albert Gaubier stod för koreografin, Olle Olsson från Hagalund hade skapat en färgrik dekor och praktfulla kostymer som förde publiken direkt till Salzkammergut.
Mikael Katz i Expressen rapporterade om en våldsam succéstämning på premiärkvällen: "Värdshuset Vita Hästen, sockersöt wienerromantik och schrammlande schuhplatterl - helt olidligt om det presenteras med vykortsallvar, men alldeles förtjusande om det fantasifulla artisteriet får blomma, som det fick igår på Oscars, dirigerat av två charmörer, den lekfulle Olle Olsson från Hagalund och den rutinerade Max Hansen från operettlandet. Det var i sin genre en i det närmaste perfekt föreställning."
Signaturen U. S-m i Svenska Dagbladet: "Max Hansen var laddad och skiftningsrik och hade sparat sina bästa tonfall till allra sist, då han smågrälar om struntsaker för att dölja tragedien i sitt bröst och sedan viskar smeknamn i örat på sin matmor. Gurli Lemon-Bernhard utstrålade just den blandning av praktisk husmoderlighet och eterisk romantik med ett stänk av självironi som behövdes."
"Föreställningen gick i Max Hansens regi med full fart från början till slut och bjöd på en del publikknipande arrangemang, som det är onödigt att avslöja. Olle Olssons dekor var i huvudsak lyckad och dräkterna påkostade", fastslog Dagens Nyheters kritiker.
Se även:
Kommentarer
Skicka en kommentar