"Trettondagsafton", Backateatern 1991

"Upptakten är ett snilledrag: svagt ljus över en sjaskig cafélokal, en sorgsen saxofon intonerar spelet. In stapplar Olivia i en fuktglänsande tunn klänningstrasa, lystet betittad av ett trött gäng musiker. Hon dras in i en dans med caféägaren, sliter sig loss och rycker åt sig en fäll för att skyla och torka sin våta  kropp. Under fällen ligger ett trasbylte, narren Feste, som skall bli hennes första trygghet i Illyrien. Eva Bergman har publiken med sig med ens och släpper aldrig greppet om den", skrev kritikern Hans-Ingvar Hanson efter att ha bevittnat premiären av Eva Bergmans uppsättning av William Shakespeares komedi "Trettondagsafton" på Backateatern i Göteborg 1991.


I ensemblen fanns välkända namn som Ulf Dohlsten, Puck Ahlsell, Maria Hedborg, Stig Torstensson och Claes Malmberg. Särskilt uppmärksammad blev Maria Lundqvist för sin roll som kammarjungfrun Maria: "Kvinnliga komiker är en bristvara i teatern men med denna aktris ter sig framtiden ljus. Det är en fröjd att se henne i aktion, en clown som strippar virtuost på stilettklackar och presterar de mest överraskande miner, gester och utspel, allt lika finslipat", skrev Sverker Andréason i Göteborgs-Posten.
Hans-Ingvar Hanson i SvD: "En så kostlig förening av förslagenhet, naivitet, karlgalenskap och blyghet, grace och klantighet som finns hos denna kammarsnärta kan bara en född komedienn gestalta - måtte inte teaterledningarna slita på hennes ovanliga begåvning för snabbt och för mycket!"
Nog har teatercheferna använt sig flitigt av Maria Lundqvists begåvning. Några år senare gjorde hon braksuccé i Povel Ramels revy "Kolla klotet" på Lorensbergsteatern och strax därpå kom hennes stora genombrott i TV-serien "Sally". 
Idag räknas Maria Lundqvist till en av våra skickligaste komedienner.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp