"Cabaret", Göteborgs stadsteater 1995

"Cabaret" tillhör de mest omtyckta och mest spelade musikalerna i modern tid. Sedan urpremiären i New York 1966 har den gjorts i oräkneliga versioner världen över.
"Cabaret" är historien om livet på och kring en nattklubb i 1930-talets Berlin under nazismens smygande intåg. Här finns den unge författaren Cliff Bradshaw som möter den lättfotade nattklubbssångerskan Sally Bowles. Man får följa den tragiska kärlekshistorien mellan den fattiga pensionatsvärdinnan Fräulein Schneider och hennes vän, den judiska frukthandlaren herr Schultz. En annan nyckelroll är nattklubbens skräckinjagande konferencier som lotsar publiken genom handlingen. 
"Cabaret" är en musikal som pendlar mellan nattsvart mörker och stora glittrande shownummer.
Regissören Gunilla Berg iscensatte "Cabaret" på Göteborgs stadsteater 1995. Maria Lundqvist gjorde en högst egen tolkning av Sally Bowles. Sven Angleflod gestaltade konferencieren. Jacob Ericksson gjorde den unge författaren. I övriga ensemblen fanns bland andra Guje Palm, Arne Strand, Thomas Nystedt och Åsa-Lena Hjelm.


Kritikerna var inte direkt överväldigade av den här uppsättningen: "Sällan har jag så tydligt upplevt hur tunn texten är i Cabaret. Samtidigt som regins stiliseringar rensat dramat från mycket av dess traditionella glitter, så tycks de skala av figurerna en del av deras kött. Stundtals är det faktiskt svårt att få syn på människorna på scenen", ansåg Göteborgs-Postens recensent Sverker Andréason.
Magnus Haglund i Expressen: "Detta är, precis som i de flesta andra uppsättningar av Cabaret, fråga om en glättig och skojfrisk musikal. Och där stannar också föreställningen, åtminstone under hela första akten, i nånting som pendlar mellan Broadwayshow och sängkammarfars."
Martin Nyström i Dagens Nyheter tyckte att det här var en radikalt nedmonterad version: "Bäst klarar sig inte överraskande Maria Lundqvist som ersätter sina musikaliska begränsningar med ett synnerligen fiktivt spelsätt. Hennes Sally Bowles saknar förmodligen motstycke när hon görs till en verklig pundarbrud totalt inkapslad i sitt spasmatiskt/lealösa rörelsespråk."
Bo Lundin i GT tyckte däremot att detta var den bästa "Cabaret" han sett. Många rosor gav han åt Maria Lundqvist: "Hon är en lysande, brinnande Sally, som på en halvsekund kan skifta stämning i salongen från show till smärta och hon omges av en ensemble som synbarligen trivs utomordentligt med att få använda talanger som ofta ligger i träda på en talscen. Göteborgs stadsteater har fått en långkörare; den här gången är det väldigt välförtjänt."

Se även:

Kommentarer

  1. Även jag har spelat i Cabaret i Göteborg, gästspelade två kvällar på Stora Teatern våren 2014 då Malmö Stadsteaters turné nådde Götet.
    Som allmänt teaterintresserad så var det med vördnad jag gästade Storan, historiens vingslag kändes verkligen i huset.
    Jag spelade Cit Cat clubägaren Max,.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du fått stå både på Malmö stadsteater och Storans scen, och i "Cabaret" dessutom.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp