"Nine", Oscars 1983-84


"Nine" av Arthur Kopit och Maury Yeston slog ner som en bomb på Broadway 1982 och utsågs till årets bästa musikal. Oscarsteatern i Stockholm var först i Europa med att presentera detta stycke som fick premiär i september 1983. Musikalens centralgestalt är den italienske filmregissören Guido Contini, men egentligen handlar det om Federico Fellinis liv och livsverk och själva titeln "Nine" kan härledas till hans film "8 1/2". 
Contini, alias Fellini, anländer till Venedig för att få ro att tänka igenom sitt konstnärsskap och sitt brokiga liv. Runt omkring honom samlas snart alla de kvinnor som på olika sätt inspirerat honom och givit honom kraft i livet. Hans hustru Lovisa börjar tappa tålamodet och vill skiljas, hans älskarinnor pockar på mer uppmärksamhet och hans producent hetsar på manusförfattandet. 
Trots sina framgångar som filmregissör är Contini som ett litet barn. När omgivningen ställer för stora krav på honom, flyr han till mammas tröstande famn. 
På Oscarsteatern spelades Guido Contini av Ernst-Hugo Järegård som här gjorde sin första musikalroll. Han backades upp av 21 skönsjungande kvinnor där Siw Malmkvist, Suzanne Brenning, Berit Carlberg, Anna Sundqvist och Ewa Roos hade framträdande roller. I rollistan fanns också en 11-årig kille vid namn Kim Sulocki som gestaltade Guido som barn. Idag tillhör Kim en av våra skickligaste musikalartister.


"Nine" var inte någon bred familjemusikal som "My fair Lady" eller "Sound of Music" men framgången uteblev inte. Recensionerna var mycket positiva och kompositören Maury Yeston tyckte att Oscars uppsättning överträffade Broadway. 
"Fantastisk musikal - Nyskapande och sanslöst. Det är bara att njuta", skrev Expressen. "Fullträff på Oscars - storsuccé för Nine" lydde omdömet i Arbetet. "Ernst-Hugo Järegård klarar sin uppgift med bravur", tyckte G-T. 
"Så mycket kompakt feminin skönhet och begåvning har aldrig varit samlad på en svensk scen samtidigt, det svär jag på!" skrev Kvällsposten. 
Norrköpings Tidningar stämde in i hyllningskören: "Nog är Nine en av Oscars finaste satsningar, konstnärligt och publikmässigt."
En och annan anmärkte på Ernst-Hugo Järegårds begränsade sångröst men Erik Näslund i Svenska Dagbladet gav honom godkänt: "Det är lika bra att säga det med en gång. Ernst-Hugo Järegård klarade sin musikaldebut på Oscars alldeles förträffligt. Han sjunger med en icke oattraktiv barytonklang. Det är si och så med intonationen ibland, men när premiärnerverna släppt, han har blivit varm i rösten och inte längre är lika beroende av att få insatserna från dirigenten så är jag säker på att rösten också får bättre stadga och bärighet."
Kvinnorna i ensemblen fick med rätta mycket beröm. Anna Sundqvist för sin jordnära kvinna som lär den 9-årige Contini allt om erotik. Suzanne Brenning i rollen som en av Continis älskarinnor, Maj Lindström som hans mor. 
Siw Malmkvist hyllades för sin gestaltning av Lovisa: "Siw Malmkvist, för första gången på Oscars, är suverän i både tal och sång som Continis hustru med en stram intensitet som fyller hela scenen" skrev Marcus Boldemann i Dagens Nyheter.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp