"Hur man lyckas i affärer utan att egentligen anstränga sig", Oscars 1964-65
En mäktig amerikansk företagschef som ägnar varje ledig stund åt stickning, en ung fönsterputsare som utan belastande kunskaper kommer in i firman och lyckas nå toppen med hjälp av en säregen handbok för karriärister. Dessa båda är huvudpersoner i musikalen "Hur man lyckas i affärer utan att egentligen anstränga sig". Musikalen hade urpremiär på Broadway 1961 och fick sin Sverigepremiär på Oscarsteatern i Stockholm i september 1964.
Jarl Kulle gjorde stor succé som den unge fönsterputsaren Finch som listigt klättrade på karriärstegen. Företagsledaren Biggley gestaltades av Sigge Fürst. Anna Sundqvist fick mycket beröm för sin gestaltning av en sexig och urblåst sekreterare.
"Allting klaffade exakt. Det var en fart, rytm, en samordning, en precision över det sceniska förloppet som gjorde att i synnerhet ensemblescenerna - inte minst piratdansen - framlockade ovationer inför öppen ridå", skrev teaterkritikern Gunnar Unger i Svenska Dagbladet.
Recensionerna i övrigt var ganska så kritiska: "Pjäsen har visserligen varit en långkörare på Broadway, men det hindrar inte att den är alldeles erbarmligt tråkig, i varje fall i Stockholm", skrev Allan Fagerström i Aftonbladet.
Oavsett vad kritikerna tyckte så blev "Hur man lyckas i affärer utan att egentligen anstränga sig" en långkörare på Oscars med 330 föreställningar. Endast "My fair Lady" hade spelats fler gånger.
Fredrik Ohlsson som spelade Bud Frump berättar i sin självbiografi om den goda stämning som rådde på teatern, vilket inte alltid är självklart när stora stjärnor möts på samma scen:
"En av anledningarna till den goda atmosfären var att pjäsens karaktär var positiv, liksom musiken. Publiken blev glad och det påverkade oss också. En annan var den stora respekt som Sigge Fürst och Jarl Kulle visade varandra. Två stora skådespelare som var medvetna om sin egen betydelse, men aldrig lät detta avspegla sig i form av bristande pietet för sin kollega."
Se även:
Kommentarer
Skicka en kommentar