Kåre Sigurdson - med många roller i bagaget!

Skådespelaren Karl Åke Ragnar Eriksson (1930-2016) känner nog få till, men om man istället säger Kåre Sigurdson kanske det klingar en klocka. Under 25 år var han en av de främsta skådespelarna vid Malmö Stadsteater. Artistnamnet Kåre tog han efter sina initialer. 
Han kom från Sandviken och började som musiker, han spelade kontrabas i det glada gästrikegänget Cotton Swingers. Så blev det medverkan i revyer och kabaréer inom SSU i Gävle. 
Hans yrkesfunderingar lutade åt en karriär inom affärsvärlden men teaterdrömmarna tog överhanden. Han for till Stockholm och gick ett år på Axel Witzanskys teaterskola med planen att söka vidare till Dramatens elevskola. Efter att ha spruckit vid intagningsproven både vid Dramaten och Göteborgs stadsteater stack han över till Finland för ett års turnerande med Landsteatern. 
Återbördad till Sverige kom han in på elevskolan vid Norrköping-Linköpings stadsteater där han sedan fick engagemang.
Under sina sex år i Östergötland spelade han många och ofta stora roller, däribland Ölander i August Blanches lustspelsklassiker "Ett resande teatersällskap", Gasparo i "Värdshusvärdinnan" och huvudrollen i Graham Greenes "Den beskedlige älskaren".


I början av 1960-talet sökte sig Kåre till Folkteatern i Göteborg, där var han med i framgångar som "Se ditt rätta jag", Bernhard Shaws "Hjältar" och musikalen "Fantasticks". 
1963 gick flytten till Skåne, landskapet som han blev trogen resten av sitt liv. Han upplevde några fina år vid stadsteatern i Helsingborg innan Malmö Stadsteater kallade på honom. 
Det blev mer än 40 roller i Malmö, Kåre medverkade i vitt skilda uppsättningar som bl.a. "Hemkomsten", "Tribadernas natt", "Swedenhielms" och "Jorden runt på 80 dagar".
En av de roller han själv värdesatte mest var fadern i Vilhelm Mobergs fascinerande "En stund på jorden". 
Många minns också hans gestaltning av den alkoholiserade krögaren Martin i uruppförandet av Lars Noréns drama "Natten är dagens mor". För den rollen belönades han med Kvällspostens Thaliapris 1983. Året därpå var han med i uppföljaren "Kaos är granne med Gud".
Efter pensioneringen från Malmö Stadsteater 1989 fortsatte han som frilans. Han gästspelade på Teater 23 i Malmö, vid Östgötateatern, hos Eva Rydberg på Fredriksdalsteatern och reste på turné med Riksteatern.
Under sin karriär hann Kåre också med att undervisa elever vid scenskolan i Malmö. Han gjorde ett flertal insatser i TV bl.a. "Kullamannen", "Skånska mord" och "Polisen och domarmordet".
Med sin vackra mörka stämma var han också flitigt förekommande som uppläsare av "Dagens dikt" i radioprogrammet med samma namn.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Flott och lagom", Stora Teatern 1991-92

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp

"Grease", Chinateatern 1991-92