Tore "Knatten" Andersson - en artist på resande fot!

Tore "Knatten" Andersson var en riktig nestor inom den svåra revykonsten. Han kunde yxa till de mest underbara figurer i sketcher och monologer, var dansant och fylld med kvicksilver i benen, dessutom musikalisk som få.
Han började som ung i det omåttligt populära "Vårat gäng", Södergänget som roade i radio och i folkparker under 1940-talet. Fast någon äkta söderkis var han egentligen inte. Dels höll han på AIK och dels föddes han på Norrmalm i Stockholm och han växte upp i trakterna kring Odenplan.

Tore "Knatten" Andersson (1922-92)

Någon teaterutbildning hann "Knatten" aldrig med, han stod ju på scenen för jämnan. I mer än 35 år turnerade han i folkparkerna, som basist i Lill-Arnes Svänggäng, som artist i Gösta Johnsons rytmiska revy, otaliga säsonger med Scalarevyn, Casinorevyn, Klangerevyn och Tjaddenrevyn.
Det fanns knappast en enda folkpark eller Folkets Hus-estrad i Sverige som inte "Knatten" uppträtt på.
Vintertid reste han ofta med Riksteatern där han gjorde roliga operettgubbar t.ex. Sigismund i "Vita Hästen", Hemske Herman i "Rose-Marie", Ali Hakim i "Oklahoma", onkel Gustaf i "O mein papa", en av gangstrarna i "Kiss me Kate" och karusellägaren Kagler i "Wienerblod".
Han älskade turnélivet, att kuska runt på landsvägarna och få möta ny publik var hans melodi. Åtskilliga timmar i turnébussen ägnade han åt sina läroböcker i engelska och franska. Han kallade turnébussen för sitt universitet. 
Tore "Knatten" Andersson var oerhört populär och uppskattad ute i landet, men han blev aldrig fullt lika uppmärksammad hemma i Stockholm. Han hamnade i skuggan av revystjärnor som Lasse Krantz och Åke Söderblom.
Utan någon som helst bitterhet konstaterade han: "Man reser runt i landsorten och är världsberömd. Men här i Stockholm är det bara morsan som känner igen en!"

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Flott och lagom", Stora Teatern 1991-92

"Grease", Chinateatern 1991-92

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp