15 frågor till Viveca Lärn Sundvall


Är det något du skulle vilja ändra på i radio och TV?
- Fler och roligare barnprogram. Fler och roligare kulturprogram. Och bort med hallådamerna och hallåherrarna som meddelar vad man ska tycka om TV-programmen.

Vad skulle du göra om du var osynlig?
- Spegla mig.

Tror du på ett liv efter detta? I så fall hurdant?
- Ja. Ett obeskrivligt.

Ditt tidigaste minne?
- En varm vårdag när jag just fyllt två. En moster körde mig i kärra på Delsjövägen i Göteborg. När vi passerade italienarens hus kom jag på att jag kunde ställa mig på knä i kärran för att slippa se på min moster hela tiden. Det tyckte jag var listigt.

När blev du senast rädd?
- När Kaiserslautern tog ledningen mot Blåvitt i UEFA-cupen förra året.

Var vill du helst bo?
- I Partille där jag bor. Lagom nära havet, skogen och storstan. Fast det hade varit trevligt om Partille legat i Frankrike.

Vad ångrar du mest i ditt liv?
- Jag ångrar att jag ångrat så mycket. Det hade varit enklare att inte göra fel från början. Om att ångra saker man inte gjort tycker jag franske filosofen Montaigne uttrycker det fiffigaste: "Bättre lämna sitt barn osnutet än rycka av det näsan".

Säg något som irriterar dig mer än allt annat?
- Snåljåpar och mallgrodor.

Vilka tre människor, utöver dina närmaste skulle du vilja omge dig med, om du lämnades på en öde ö i ett år?
- Maurice Chevalier, John Steinbeck och Charlie Chaplin om det går bra med döda. Annars tar jag James Onedin, John Pohlman och Britta Sixtensson.

Finns det något som du gärna skulle vilja kunna?
- Ja, steppa och spela flöjt. Gärna samtidigt.

Vilka mänskliga egenskaper sätter du mest värde på?
- Godhet och generositet. Samt hederlighet.

Har du några laster du skulle vilja bli av med?
- Jag pratar för ofta och för mycket.

Det vackraste svenska ord du vet?
- Sommarmorgon.

Och det värsta?
- Våld.

Din senast lästa bok?
- "Mitt liv" av Marc Chagall.

Saxat ur "Röster i Radio-TV" 1985.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Grease", Chinateatern 1991-92

Ulf Elfving och bapelsinen

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp