Sommarrösten - Barbro Hörberg

Sommaren 1973 var artisten och visförfattaren Barbro Hörberg en av sommarpratarna i Sveriges Radios "Sommar". Under rubriken "Sommarrösten" fick hon besvara ett antal frågor i tidningen "Röster i Radio TV".

Vilken skiva kan du inte avvara i ditt "Sommar"?
- Sommar, sommar, sommar...

Vilken skulle du inte kunna tänka dig att ha med?
- "Med ögon känsliga för grönt". För den har jag gjort själv.

Vilka tre människor, utöver dina närmaste, skulle du vilja omge dig med om du lämnades på en öde ö i ett år?
- Richard Nixon - så vet man var man har honom. Marlon Brando - behöver väl inte motiveras. Ronald Laing, den engelske psykiatern. Vilken samtalsgrupp vi skulle bli!

Vad var det första du skulle fråga om när du kom hem till Sverige igen?
- Lever mamma och gamle kungen?

Är det något du vill ändra på här i landet?
- Ja, jag tycker att dom har för tunt chokladöverdrag på glasspinnarna.

Anser du dej vara fri från fördomar och skrock?
- Jag tror inte på spöken, men jag är väldigt rädd för dom.

Tror du på ett liv efter detta?
- Jag tror på ett liv före nästa.

Vilka mänskliga egenskaper sätter du mest värde på?
- Sanning och fantasi.

Har du några laster du vill göra dej av med?
- Ja. Fem kilo.

Om du fick stiga in som osynlig åskådare i det förgångna eller i framtiden, i så fall när och var?
- När jag föddes och när jag dog.

Barbro Hörberg (1932-76)

Vad är du mest intresserad av på badstranden?
- Solen och min kropp. Och att lyssna på vad dom runtomkring ligger och pratar om.

Vad innebär ordet fritid för dej?
- Drömmen om ett lyckligt tillstånd i stillhet och koncentration, fritt från skuldkänslor och dåligt samvete.

Vilka tidningar läser du?
- Dagens Nyheter och VI och Allt om mat och kvällspressen ibland och Författarförbundets tidning ibland och Röster i Radio TV ibland och Chaplin ibland och Min Värld ibland och Invandrarnytt ibland och Veckojournalen ibland... och...

Din senaste upplevelse som lyssnare/tittare i radio eller TV?
- Max Lundgrens radiopjäs "Evy Sjunnesson". Ingmar Bergmans "Scener ur ett äktenskap". Och Olle Adolphsson och hans visor i TV.

Vad skrattade du senast åt?
- Några förslag till svar på den här frågan.

Tycker du att Sveriges Radio ska införa en TV-fri kväll i veckan?
- 1. Nej, jag väljer själv. 2. Ja, det är en väldigt bra idé ur flera synpunkter.

Tror du på regeringsskifte i höst?
- Usch ja.

Vilket annat yrke skulle du vilja pröva på?
- Intervjuarens.

Vill du berätta en dålig vits?
- Jaa!

Om du inte satt i radiostudion och sommarpratade vad skulle du göra då?
- Då skulle jag vara på Sommarön och lyssna på någon annan som gjorde det.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp