Kar de Mumma-revyn "Den stora succén", Folkan 1968


"Det behövdes en Anita Lindblom i toppform för att sätta fart på årets Kar de Mumma-revy. Henne förutan hade revyn stått sig slätt, med henne blir den ett bländverk publiken till glädje", konstaterade Karl-Axel Jansson i G-P efter premiären av Kar de Mummas nyårsrevy på Folkan 1968.
"Den stora succén" var den kaxiga titeln på revyn. Med Anita Lindblom som prima primadonna och en ensemble med tunga namn som Sickan Carlsson, Stig Järrel, Rolf Bengtson och Jarl Borssén blev det precis som titeln utlovade en stor succé.
Nykomling på Folkan var den unge trubaduren Lasse Berghagen som här tog sina första stapplande steg på revyscenen.
Ur innehållet kan nämnas Anita Lindblom och Rolf Bengtsons parodi på Bonnie och Clyde. Stig Järrel gestaltade en av sina Östermalmsdamer, parodierade sagofarbrorn Beppe Wolgers och dök slutligen upp som Fibban Karlsson från Grythyttehult.
Sickan Carlsson och Lasse Berghagen förenades i en duett som slutade med att långe Lasse hoppade upp i Sickans famn och hon bar ut honom från scenen på sina späda armar.
Här fanns också en blivande humorklassiker: Roffe Bengtson som killen som blivit förälskad i drottning Elizabeth och skickar sig själv i ett brev till den åtrådda.


Men först och främst var revyn Anita Lindbloms. Hennes fina framförande av Cornelis Vreeswijks "Balladen om herr Fredrik Åkare och den söta fröken Cecilia Lind" gav publiken ståpäls. Stor beundran väckte också hennes primadonneparodier på Zarah Leander, Marlene Dietrich och Git Gay.
Allan Fagerström i Aftonbladet tyckte att revyn saknade satir och menade att Anita Lindblom räddade föreställningen: "Sobert, roligt men gaddlöst. Kar de Mumma har den här gången förnyat sig huvudsakligen med hjälp av en berömd boxarbrud. Gudskelov är hon klyftig alldeles på egen hand."
Lena Alfredson i Arbetet: "Revyn på Folkan innehåller några verkligt fina kryddor. Men den är ojämn. Man hinner emellertid aldrig få tråkigt. Stämningen är fin och tempot högt."
Sven Barthel i DN: "Med perfekt utnyttjande av sin artistiska egenart gör Rolf Bengtson Ove Magnussons monolog Brevet till ett av de nummer man bäst minns. Med sin uttrycksfullhet är han för övrigt genomgående en tillgång på scenen."
Alf Montan i Expressen: "Revyn har publiktycke och går säkert till midsommar."
Gunnar Unger i SvD: "Efter förra säsongens avmattning med ett något blekt och blodfattigt spektakel kan KdM och Folkan på nytt notera en fullträff."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp