Odéonrevyn "Klart för start" 1952
Det började med ett par sketcher om Olympiska Spelen och slutade med en olympisk final. Där emellan fick publiken bland annat höra Julia Caesar riva av ett av sina hätska kvinnosakstal mot männen. Åke Jensen sjöng och steppade. Gustav Lövås och Sten Meurk gjorde en parodi på baletten "Eldfågeln". En parodi på Snoddas och hans osannolika genombrott i "Karusellen" var ett måste för alla revyförfattare det här året och saknades inte heller på Odéonteatern.
"Klart för start" hette revyn och utöver redan nämnda artister medverkade också Birgitta Glantz, Marion Sundh, Gösta Krantz och Ludde Juberg.
Sven Lykke hade fått fart på baletten och Werner Ohlson på regin.
"Julia Caesar är alltid rolig, roligast i sketchen om den framtida bostadsregleringen - den är också någonting att göra någonting av. Annars var, som har antytts, textunderlaget i klenaste laget - även om Gustav Lövås hade en verklig pangsak om bilismen i början av första akten", skrev signaturen Brisco i Svenska Dagbladet.
Koski i Aftonbladet: "Första akten var mycket skral och ändå kunde man tyvärr inte se slutet nalkas. Andra akten visade en mer blomstrande hälsa. Danserna av Sven Lykke var snärtiga och vårdade. Publiken hade ogement roligt hela tiden, för det hade den gett sej attan på att ha. Den gjorde själv kvällens största succé."
Perpetua i Dagens Nyheter var också kritisk till första akten men tyckte att det blev bättre efter paus: "I andra akten tog det alltså upp sig, där hade textförfattarna fått förstärkning. Marion Sundh sjöng och dansade med stort behag, och Åke Jensen slog an flera strängar, det är styvt att ena minuten kunna flänga omkring som steppcharmör och nästa få salongen att hålla andan när man levererar ett långt högstämt tal i Brantingmask. Men kvällen var Birgitta Glantz. Tre gånger kom hon igen, och tre gånger lade hon på nytt salongen för sina fötter. Det var välförtjänta ovationer."
Kommentarer
Skicka en kommentar