15 frågor till Arne Weise

Inför julhelgen 1980 var Arne Weise givetvis TV-aktuell. Sedan 1972 hade han med avbrott för något enstaka år varit tittarnas vän på julafton. I tidningen Röster i Radio-TV fick den folkkära programvärden besvara 15 frågor.

Är det något du skulle vilja ändra på i radio och TV?
- Det gäller att ta itu med övertygelsen att arbetsglädje saknas, att kreativitet krävs. Men det gäller också att få ett slut på det illojala skitsnacket om företaget externt och internt.

Vad skulle du göra om du var osynlig?
- Vill ej ens tänka på denna hemska tanke! Med hänvisning till min förtjusning att sitta i rutan...

Tror du på ett liv efter detta? I så fall hurdant?
- Ja. Som Swedenborgare gör jag det. Hans skrifter ger besked om hur det livet är beskaffat.

Ditt tidigaste minne?
- Far lovade mig en flygmaskin. Jag tog det på allvar. Det var inte poppis bland förstaklassisterna när flygmaskinen visade sig vara en gummisnodd.

När blev du senast rädd?
- Varje gång jag inser att de leker med atomvapen i sandlådan.

Var vill du helst bo?
- I ett vitt hus vid det blå Medelhavet - hur förorenat det än är.

Vad ångrar du mest i ditt liv?
- Att jag inte ställde upp tillräckligt, när en mig närstående blev svårt sjuk.


Säg något som irriterar dig mer än allt annat?
- Den svenska avundsjukan.

Vilka tre personer, utöver dina närmaste, skulle du vilja omge dig med om du lämnades på en öde ö i ett år?
- Nöjer mig med en: Anden i flaskan.

Finns det något du gärna skulle vilja kunna?
- Spela piano efter noter.

Vilka mänskliga egenskaper sätter du mest värde på?
- Humor, generositet, optimism.

Har du några laster du vill göra dig av med?
- Tobakslasten.

Det vackraste svenska ord du vet?
- Blåklint.

Och det värsta?
- Tönt.

Din senast lästa bok?
- "Birgitta i Rom" av Sven Stolpe.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp