Agneta Prytz - med talang för komedi

Agneta Prytz (1916-2008) hörde till de mest uppburna aktriserna under 1940- och 50-talen. Idag tillhör hon de där sorgligt bortglömda som det talas om alltför sällan. Alla ni som sett kultfilmen "Repmånad" känner igen henne, hon spelar mamman till Åbergs rollfigur Helge. 
Diplomatdottern Prytz - fallen efter Björn Prytz vår Londonambassadör under krigsåren - gick en ovanlig för att inte säga exklusiv väg till teaterscenen. I slutet av 1930-talet började hon med att studera dans för den store Kurt Joos i ett gammalt engelskt slott i Londons utkanter. Birgit Cullberg var en av hennes danskamrater. Vid krigsutbrottet for de båda damerna hem och fick engagemang hos Karl Gerhard. Redan då hade en komisk talang börjat spira hos Agneta Prytz och efter några säsonger som dansös for hon till hemstaden Göteborg för att vara rolig som sin egen revydirektör på Folkteatern. 
Nu hände det sig så att teatern brann ner just före premiären och ensemblen fick hyra in sig på Stenhammarsalen vid Götaplatsen. Revyn döpte de om till "Ur askan i elden". I Göteborg var det så gott som en halv seger. Torsten Hammarén, legendarisk chef för Göteborgs stadsteater, såg revyn och blev förtjust i den talangfulla Prytz och engagerade henne till institutionen vid Götaplatsen.


Efter åren i Göteborg blev det engagemang vid Upsala stadsteater och Lilla Teatern i Stockholm. Hon gifte sig med regissören Gösta Folke, som sedermera blev chef för Malmö stadsteater. 
Det var i Malmö som Agneta Prytz kom att fira sina största triumfer. Bland de många rollerna på den skånska stadsteatern kan nämnas Karin Månsdotter i "Gustav Vasa", Stella Kowalski i "Linje lusta" och farmor Agnes Borck i "Farmor och vår herre". 
Hon var en sällsynt komisk dam med snabb replik och en troskyldig glimt i ögonvrån. Hennes göteborgska idiom gjorde sitt till. Hon gjorde succé i komedier som till exempel "Arsenik och gamla spetsar", "Den inbillade sjuke" och "Min fru går igen". 
Med sången var det värre ställt. Ändå envisades hennes äkta make med att då och då placera henne i musikaler. Hon gjorde bland annat fröken Schneider i "Cabaret". "För att sjunga offentligt med den rösten fordras inte bara djärvhet utan ett grandiost och samlat dödsförakt. Ge henne en Carnegiemedalj!" skrev den elake kritikern Jurgen Schildt i Aftonbladet. Expressen hakade på och utnämnde Agneta Prytz till Malmös Mrs Miller, som var en världsbekant amerikansk falsksångerska. Man kan omöjligt vara bäst på allt, men i sina repliker missade Agneta Prytz aldrig tonen. Hon var ett naturbarn med en alldeles egen spelstil och teknik. En gång gick hon till regissören Sandro Malmquist och frågade: 
- Vad är absurd teater?
- Det är sån teater du spelar! svarade Malmquist blixtsnabbt.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp