"Can-Can", Riksteatern 1967


Cole Porters musikal "Can-Can" utspelar sig i Paris på 1890-talet. På La Mome Pistaches nattklubb i Montmartre har den skandalösa modedansen Can-Can fått sitt fäste. Domaren Forestier skickas dit för att stänga nöjesetablissemanget, men råkar förälska sig i nattklubbsägarinnan. Persongalleriet vimlar av konstnärer, poeter och eldiga dansöser. "Can-Can" är fest och glädje och innehåller Cole Porters underbara melodier: "Vi är goda döttrar av La France", "C´est Magnifique", "Vad du gör, bli aldrig konstnär" med flera. 
Hösten 1967 stod "Can-Can" på Riksteaterns repertoar. Huvudrollen som nattklubbsägarinnan La Mome gestaltades av Gun Andras. Per Grundén gjorde domaren Forestier. Wolfgang Vollhardt hade signerat en smakfull dekor och den norska regissören Henny Mürer svarade för en livfull föreställning. Dagens Nyheters Barbro Hähnel rapporterade från föreställningen på Christinasalen i Piteå: "Som domaren Forestier ser och hör man med nöje Per Grundén; han har stor värdighet, och följaktligen gör det effekt då han efter skandalen tappar denna värdighet. Olle Andersson kunde som konstnären Boris från Bulgarien ha pådyvlats lustigare konstverk, men själv har han ju i viss mån komiken till skänks. Arne Anderssons galanta konstkritiker är utmärkt och genomför duellen på värja med smidig elegans."

Per Grundén och Gun Andras


Se även:
"Kung för en natt", Riksteatern 1971
"Oss bröder emellan", Riksteatern 1983

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp