15 frågor till Jan Ohlsson

1978 intervjuades Jan Ohlsson, känd som "Emil i Lönneberga", i tidningen Röster i Radio TV. Jan hade hunnit fylla 16 år och läste ekonomisk linje på gymnasiet. Han hade hunnit jobba som reseledare och spelat med i några filmer bl.a. "Dante akta´re för hajen".


Vad var det första du skulle göra om du helt plötsligt blev radiochef?
- Se till att det blev mer sportprogram i TV.

Vad skulle du göra om du blev osynlig?

- Bara gå runt på stan och titta in där det fanns något roligt att se.

Tror du på ett liv efter detta? I så fall hurdant?

- Ja, det finns nog ett sånt liv i någon form. Men hurdant vet jag inte. 

Vilket är ditt tidigaste minne?

- När jag fick reda på att jag skulle bli Emil?

När var du senast rädd?

- Vi åkte bil och fick sladd - det var otäckt.

Var skulle du helst vilja bo?

- Här på Kvarngärdet i Uppsala där jag bor. 

Vad ångrar du mest i ditt liv?
- Att jag slutade gymnastisera i gymnastikklubben för några år sedan.

Säg något som irriterar dig mer än allt annat?

- Att någon pratar med mig tidigt på morgnarna. 

Vilka tre människor, utöver dina närmaste, skulle du vilja omge dig med om du lämnades på en öde ö i ett år?

- Tre Robinson-Krusar.

Vad var det första du skulle fråga om när du kom hem igen?
- Mår familjen bra?

Vilka mänskliga egenskaper sätter du mest värde på?

- Kunnighet, vänskaplighet. 

Har du några laster du vill göra dig av med?

- Morgonsurhet.

Det vackraste ord du vet?

- Kärlek.

Och det värsta?

- Krig.

Din senast lästa bok?

- Tvekampen av David Morell. 


Se även:

15 frågor till Stig Järrel
15 frågor till Birgitta Andersson

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp