Ingen succé för "Modell 73"

"Modell 73" kallade Hagge Geigert sin nyårsrevy på Lisebergsteatern i Göteborg 1973. Brita Borg och Martin Ljung var årets stora affischnamn och övriga truppen bestod av Bernt Dahlbäck, Charlie Elvegård och Lena Bergqvist. 
Hagge var knappast någon favorit hos teaterkritikerna, särskilt inte under det politiska 70-talet då han allt som oftast drev med den vänstervridna teaterkulturen. Det var ju Hagge som döpte om Göteborgs stadsteater till Pekingoperan. 
Framför allt stockholmspressen älskade att sabla ner Hagges revyer. En av de allra giftigaste recensenterna var Bengt Jahnsson på Dagens Nyheter, (det var han som åkte på stryk av självaste Ingmar Bergman).


1973 års revy fick mer skäll än vanligt. "Brita Borg räddar Hagge från katastrof", skrev Bengt Melin i Aftonbladet. "Hagge Geigerts nionde Lisebergsrevy går i sparsamhetens tecken. Det gäller såväl dekor och dräkter som orkester men också - tyvärr - infall och poänger. Jag kan bara finna ett nummer som är verkligt bra och ett par som är ganska hyggliga. Resten är krampaktiga rolighetsförsök och föga inspirerande texter", tyckte Sven Malm i Svenska Dagbladet.
Men den som skällde mest och värst var Bengt Jahnsson: "Varje år har Geigerts revyer blivit allt tråkigare och allt mer uddlösa. Den här gången har han förmodligen nått botten. Säker kan man dock aldrig vara när det gäller en så talanglös revymakare som Hagge Geigert."
Längre fram i recensionen anklagar Jahnsson Hagge för plagiat och menar att det mesta, både titeln och innehållet, är stulet från andra revyer: "Man måste på det bestämdaste varna alla revyförfattare för Hagge Geigert. Begär höjda biljettpriser när han dyker upp. Han sitter uppenbarligen och skriver av allt. Sedan presenterar han det föga omstuvade materialet som sitt eget."
Hagge gick i svaromål och erbjöd 1 000 kronor till den som kunde bevisa att ett enda av hans nummer var stulet från någon annan revy. Bengt Jahnsson kontrade med att han möjligen kunde betala 50 öre om Hagge kunde bevisa att han skrivit fem nummer på egen hand. Mer ansåg inte Jahnsson att de var värda.
I en tv-intervju många år senare berättade Hagge om fajten med Bengt Jahnsson. Han vidhöll att han aldrig stulit några texter men medgav att den här revyn inte blev särskilt lyckad. Publikmässigt blev föreställningen också en flopp och fick läggas ned tidigare än beräknat.

Men ensemblen var glad i alla fall...

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp