Linda Krüger - en allroundartist!

Linda Krüger var en flitigt förekommande skådespelerska under 1980- och 90-talen. Nu syns hon inte på samma sätt som hon gjorde då. Sedan 2001 är hon konstnärlig ledare för Teater Accent som riktar sig till barn och ungdomar.
Linda växte upp i Stockholm med en dansk balettdansös till mamma och en finsk balettdansör till pappa. Själv började hon dansa balett vid operan som sexåring. Vid fyllda 15 stack hon ensam till Pantomimteatern i Köpenhamn för att dansa, vid 17 började hon arbeta i garderoben på Dramaten. 
Hon tog teaterlektioner för Gun Jönsson och fick därefter engagemang vid Dramaten där hon arbetade under fyra års tid. 
Hon gjorde TV-debut i "Peters baby" 1978 och sedan följde ytterligare några TV-jobb bl.a. "Från Boston till pop"1980. 

Linda Krüger

Riksteatern blev nästa anhalt i karriären, där var hon med i "Can-Can", "Bättre och bättre dag för dag" och "Anne Franks dagbok", i den sistnämnda spelade hon huvudrollen.
Sedan blev det privatteater, på anrika Oscars fick hon spela Maja Gräddnos i Bodil Malmstens originalmusikal "P. Svanslös". På Vasan fick hon jobba med komedirävar som Carl-Gustaf Lindstedt, Siv Ericks och Jarl Borssén i långkörare som "Gamle Adam", "Leva loppan" och "Charleys tant".
Riksbekant blev hon för rollen som nakenmodellen Eva i Sveriges första TV-såpa "Lösa förbindelser" 1985. Det var enkla nakenscener, utan något som helst sexuellt innehåll. Trots det tvingades hon att skaffa hemligt telefonnummer. Folk ringde hem till henne, flåsade i luren och bad henne göra saker för pengar.
Hon hann med mycket under 80-talet, även filmroller, hon var t.ex. en av de två flickorna som spökade för stackars Alexander på biskopens vind i "Fanny och Alexander" och hon var rumpnisse i "Ronja Rövardotter". 
Engagemang vid Intiman, Komediteatern, Östgötateatern, åter till Dramaten... Efter alla hektiska år på scenen övergick Linda till regi och koreografijobb, hon har även skrivit och producerat egna pjäser.
När hon började i yrket ansågs det nästan fult att vara så mångsidig och göra så många olika saker. Idag är det nödvändigt att vara allroundartist för att kunna överleva i branschen. Linda Krüger har gjort det med den äran.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp