"Tredje Taggen", Nya Teatern 1944

De politiskt dagsaktuella "Taggen-revyerna" som gavs på Nya Teatern i Stockholm i början av 1940-talet blev mycket uppmärksammade. Dels för en klart antinazistisk hållning i en tid när långt ifrån alla tagit en sådan ståndpunkt. Dels för att formen var annorlunda, upplägget var ungefär som att bläddra i en dagsfärsk tidning. Texterna dröp av gift och galla, poesi och intimitet.
Den unge journalisten Staffan Tjerneld låg bakom idén till "Taggen". Tillsammans med Lillebror Söderlundh hade han skrivit några texter som blivit refuserade av Blanche-revyn då de ansågs för "politiska". På Blanche var försiktighet en dygd, publiken fick inte oroas.
Tjerneld kontaktade istället Per-Axel Branner som drev Nya Teatern, Branner nappade direkt och den första "Taggen-revyn" fick premiär 1941.
Applåderna var varma och uppriktiga. Att revyn också väckte ihållande förargelse bland somliga var kanske dess största styrka.
Utöver Staffan Tjerneld bidrog många författare med texter: Hjalmar Gullberg, Nils Ferlin och Pär Lagerkvist var några av dem. Namnet "Taggen" tog man som en erinran om första världskrigets legendariska Naggen, "Sveriges olydigaste tidning" som Erik Lindorm redigerade.


När det var premiär för den "Tredje Taggen" 1944 hade väsentligt av förutsättningarna raderats ut. Opinionen i Sverige hade svängt. Den gjorde ju det i takt med tyskarnas bakslag i kriget.
I "Tredje Taggen" medverkade bl.a. Stig Järrel, Gunnar Björnstrand, Dagmar Olsson, Karl-Arne Holmsten och Willy Peters.
Här fick Stig Järrel briljera som monologartist. Ett paradnummer var hans framträdande som den konstföreläsande disträe professorn som presenterade en räcka av porträtt i helfigur av Nazi-Tysklands koryféer. Inte ett ord i hela monologen kunde påtalas som ärekränkande och ändå, ingen kunde ta miste på numrets anda och innebörd. 
Charmören Karl-Arne Holmsten porträtterade sol- och våraren Raskenstam. Willy Peters läste Dagens vers om det nya krigets okända soldat. 
Den komiska aktrisen Dagmar Olsson kom loss i en rapp kuplett av Gardar Sahlberg "Damma på och sopa till".
I andra akten höll Järrel en ny föreläsning, denna gång i skepnad av jaktvårdskonsulent, vilken lärde jägarna i salongen hur man skiljer en skärgårdsbo från en säl och en verkställande direktör med horn från en älg.
Signaturen S. S-r i Svenska Dagbladet tyckte inte att "Tredje Taggen" var lika vass som de två föregångarna: "Stegringen uteblev fullständigt; något riktigt slagnummer sådant som de bästa i de två första årgångarna kom aldrig, och andra avdelningen liknade betänkligt ett västgötaklimax. Men Taggen faller aldrig ner till enfaldigheter."
PGP i Aftonbladet: "Gott humör var för övrigt ledmotivet för hela denna unga ensemble och för hela revyn. Det är sannerligen inte lätt att svälja mygg och sila kameler, som en god teateranmälare bör göra, när man har roat sig en kväll i sällskap med hela den rad av trevliga och glada skådespelare på den Brannerska scenen."
K. F-m i Arbetaren: "Revytidningen Taggen har nu nått sin tredje årgång och den håller sin standard, är pigg, påhittig och emellanåt inte så litet frän. Precis som en revy skall vara."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp