Arne Hasselblad - en kraftfull basbaryton!

"Han har bara ett steg till världstoppen", stod det en gång i tidskriften Opera om Arne Hasselblad, en av Malmö stadsteaters främsta lyriska krafter.
Han föddes i Eskilstuna i Sörmland. I skolan var han bänkgranne med Per Grundén. Det måtte ha kommit mycket välljud från den kanten under sånglektionerna. 
Arne sjöng seriöst redan som grabb. Hamnade i Stockholm, hade Karl Nygren - Kloster som sångpedagog och så småningom Arne Sunnegård. 
Lasse Schmidt lät honom debutera professionellt på sin flytande farkost Teaterbåten i Göteborg 1948. Två år senare engagerades han till Stora Teatern i samma stad. Därefter följde engagemang vid Vasan och Folkan i Stockholm och flera operettroller hos Nils Poppe bl.a. "Blåjackor" och "Lorden från gränden".

Arne Hasselblad (1922-75)

1957 var Lars-Levi Laestadius klok nog att knyta Arne Hasselblad till Malmö stadsteater där han sjöng sig igenom det mesta en basbaryton kan önska sig: Mustafa i "Italienskan i Alger", Rosenbergs "Marionetter" och "Brudköpet". Han sjöng Don Basilio i "Barberaren i Sevilla", borgmästaren i "Dårskapens timme" och Sarastro i "Trollflöjten". 
Som Figaro i "Figaros bröllop" firade han sin kanske största triumf. Applådåskorna ville aldrig ta slut när han klämt i med publiknumren "Säg farväl lilla fjäril" och "Bedragna männens skara".
Hur gick det med världskarriären då? Nej, Arne Hasselblad trivdes alldeles för bra i sin villa i Skanör och med sina roller på Malmö stadsteater och menade att det viktigaste är inte var man sjunger, bara man gör det och kan göra det bra.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp