Maj-Britt Nilsson - Vasans leading lady!

Maj-Britt Nilsson var en av de stora, beundrade filmstjärnorna på 1950-talet. Ingmar Bergman lade snabbt beslag på henne och gav henne roller i "Sommarlek" och "Kvinnors väntan". 
Med Alf Sjöberg gjorde hon "Resan bort" och "Det är min melodi". Arne Mattson och Hasse Ekman var två andra regissörer vars filmer Maj-Britt Nilsson förgyllde med sin värme och naturlighet. 
Som 20-åring kom hon in på Dramatens elevskola. Det första hon gjorde var att be om tjänstledigt. Hon hade redan fått engagemang, huvudrollen i Vilhelm Mobergs "Mans kvinna" på Malmö stadsteater. 
Föreställningen blev en succé, inte minst för Maj-Britt som fick strålande recensioner. Teaterchefen Sandro Malmquist ville behålla henne i Malmö men Maj-Britt ville inte gå miste om sina studier, så efter 50 fullsatta föreställningar i Malmö återvände hon till elevskolan i Stockholm.

Maj-Britt Nilsson (1924-2006)

Hon debuterade på Dramaten i "Vår ofödde son" 1945 och fick sitt verkliga genombrott i "Jungfruleken" tre år senare. Maj-Britt Nilsson gifte sig med regissören Per Gerhard, och när denne övertog Vasateatern tillsammans med sin far 1952 så blev hon en naturlig del av ensemblen. Maj-Britts framgångar som komedienne på Vasan är näst intill oräkneliga, "Mary, Mary", "Så tuktas en argbigga", "Kaktusblomman", "40 karat" och "Vågar vi älska" var några av de största succéerna. Hon spelade också i dramatiska stycken som "Miraklet", "Sankta Johanna" och "Katt på hett plåttak". 
När Vasan såldes till Sandrews i mitten av 1980-talet drog sig Maj-Britt tillbaka från rampljuset. De sista åren av sitt liv tillbringade hon och maken på franska rivieran.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp