"Missförstå mig rätt" - en bortglömd komediserie

"Missförstå mig rätt" hette en komediserie i fem avsnitt som sändes i Sveriges Television för 30 år sedan. Jag undrar om någon överhuvudtaget kommer ihåg den? Jag hade nästan glömt bort den själv när jag hittade den på ett gammalt VHS-band.
Serien regisserades av Henrik von Sydow som även skrivit manus tillsammans med huvudrollsinnehavaren Henry Bronett.


Denna situationskomedi handlar om den unge doktor Ferdinand Ruben (Henry Bronett) som nyligen öppnat egen praktik. Plötsligt dyker hans farbror Leo (Jarl Borssén) upp. Han har blivit utkastad av sin hustru (Meg Westergren) och flyttar in på Ferdinands vardagsrumssoffa.  
Ferdinand får dessutom ideliga besök av sin mamma Gertrud (Gudrun Henricsson), som är sångpedagog. Hon styr och ställer i Ferdinands liv och gör allt hon kan för att hitta en duglig kvinna åt honom bland sina elever. Kontentan av det hela blir att alla trivs hemma hos Ferdinand - utom Ferdinand själv som aldrig får lugn och ro. 
En lång rad bifigurer finns också med i handlingen. Eva Bysing spelar den hypokondriske fru Bergwall som gör besök på praktiken minst två gånger i veckan. Per Oscarsson spelar en hyresvärd med sinne för ommöblering, Margret Andersson är Ferdinands sekreterare, Fillie Lyckow farbror Leos ungdomskärlek och Regina Lund en patient som Ferdinand blir hopplöst förälskad i.
Serien som sådan är småtrevlig, har en fin och lågmäld ton och lockar fram ett och annat leende. Men uppriktigt sagt skulle den nog inte hålla för en repris så här långt efteråt. 

Se även:

Kommentarer

  1. Låter onekligen intressant :) Du har alltså denna serie på VHS ? finns det nåt sätt att få ta del av denna serie ? Har du nån möjlighet att göra en kopia ? Skulle väldigt gärna se den.

    Trevlig blogg :)

    Tack på förhand
    Mvh Christofer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christofer!
      Jag har tyvärr inga kopieringsmöjligheter nu.
      Det finns åtminstone ett avsnitt ur serien tillgängligt på Youtube.
      Tack för att du läser och finner bloggen intressant.

      Radera
    2. Jo det har sett, skulle ju dock gärna se serien i sin helhet :) jag gör gärna en digitalisering av bandet om du skulle ha möjlighet att skicka det på posten eller liknande. Så skickar jag såklart en kopia på filerna på ett USB-minne när jag returnerar bandet :)

      Skulle vara otroligt snällt.

      / Christofer

      Radera
    3. Alla mina VHS-band är magasinerade just nu, men när jag kommer åt dom så kan jag leta rätt på den inspelningen åt dig.

      Radera
    4. Det låter ju helt fantastiskt. Jag skriver min mail här så kanske vi kan prata vidare där.
      Tosse.hj@hotmail.com

      Radera
    5. Jag har letat efter bandet under julhelgen, men har tyvärr inte lyckats hitta det. Jag vet att jag rensade bort en massa gamla VHS-band för något år sedan. Förmodligen åkte den här inspelningen med i den högen då jag inte ansåg att det var något värt att spara:(

      Radera
    6. Ajdå, ja då är det inte mycket att göra åt det. Men tack för att du kollade.
      Jag söker även en del andra äldre serier. Du kanske har spelat in nån av dessa?
      Bota mig (2006)
      Browalls (1999)
      En klass för sig (2000)
      Lita på mig (1981)
      Papphammar, nyare avsnitten (1999)
      Två som oss (1999)
      Yasemin på flykt (1992)

      Tack på förhand.

      Mvh

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp