Lena Brogren - en av de bästa!

Lena Brogren hette en av de allra pålitligaste aktriserna vid Göteborgs stadsteater. Hon tillhörde "teaterns begåvningsreserv" som Ernst Günther kallade de kvinnliga skådespelarna. 
I mer än 40 år var Lena trogen scenen vid Götaplatsen. Hon kom dit som elev vid scenskolan redan 1952, då hade hon hunnit spela amatörteater i hemstaden Västerås och genomgått Calle Flygares teaterskola i Stockholm.  
Lena hade en ovanlig intensitet och närvaro i allt hon gjorde och lämnade ingen oberörd. Man kan undra varför hon inte blev större? Varför omnämns inte hon i samma andetag som Margaretha Krook eller Sif Ruud? Förmodligen berodde det på att hon inte hade några ambitioner att slå igenom och bli rikskänd. Lena Brogren förekom aldrig i kändisspalterna eller i några hemma-hos-reportage. Intervjuerna med henne är få. Men stadsteaterns publik uppskattade henne, likaså recensenterna. 
En och annan undrade om det inte var enahanda att gå och slita på samma arbetsplats år efter år? Nej, det tyckte inte Lena. Hon räknade ut att hon jobbat med bortåt 50 olika regissörer genom åren och upplevde arbetet som ständigt omväxlande och utmanande. Hon tyckte det var fruktansvärt att behöva pensioneras vid 61 års ålder. "En gruvarbetare ska tvingas jobba till 65, men jag ska sluta vid 61. Det är ju inte logiskt!", sa hon. Nu fortsatte anbuden att droppa in ändå så något vanligt pensionärsliv blev det aldrig tal om. 

Lena Brogren (1929-2005)

Av de många roller Lena gjorde så är det tre stycken som blev särskilt uppmärksammade, hennes mödrar i Björn Melanders uppsättningar av O´Neills "Lång dags färd mot natt" och Noréns "Natten är dagens mor" och "Kaos är granne med Gud". De två Norénpjäserna var slitsamma. Det var fråga om jätteläxor då pjäserna spelades kvällarna efter varandra. 
Lena gjorde också flera insatser för TV-teatern, däribland Sven Delblancs folkkära "Hedebyborna". Serien fick utstå en hel del kritik men alla var eniga om att Lena Brogrens gestaltning av den nervige baronessan Urse var lysande. Det var en svår roll eftersom hon antingen skulle spela full eller bakfull i varje scen. På ålderns höst satte hon färg på två av Carin Mannheimers serier: Hon gjorde en alldeles underbar liten tant på äldreboendet i "Solbacken Avd. E" och så var hon den levnadsglada fabrikörskan Magdalena Månsson i den första omgången av "Saltön". Lena var kontrakterad för en andra omgång men avled sorgligt nog strax innan inspelningarna skulle ta sin början. Lena Brogren blev 76 år.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp