Gunilla Åkesson - en skrattande koloratursopran!

Det var på Lorensberg i Göteborg 1975 som Åkessongarvet blev ett begrepp. Gunilla var engagerad till Hagge Geigerts revy och gjorde en skrattmonolog som lät tala om sig. Den fruktade kritikern Bengt Jahnsson i Dagens Nyheter skrev: "Gunilla Åkesson har ett vidunderligt skratt. Åkesson skrattar så hela Lorensberg och hela Göteborg skakar. Det är ett skratt som hela Sverige behöver." Sedan dess har Gunilla Åkesson smittat oss med sitt härliga skratt i oräkneliga sammanhang. 
Janne "Loffe" Carlsson döpte henne till "Korven från Dingtuna" när de båda gjorde TV-underhållningen "Lördagsblandning" tillsammans. Men Gunilla kommer inte från Dingtuna, hon är från Lindesberg. Föräldrarna var förtvivlade när hon hoppade av gymnasiet och for till Stockholm för att plugga vid Calle Flygares teaterskola. Två gånger kom dom till Stockholm för att hämta hem sin dotter och övertala henne att satsa på läraryrket istället. Calle Flygare talade om henne som "den där lilla människan med de hemska föräldrarna".

Gunilla Åkesson

För att finansiera teaterstudierna extraknäckte hon i garderoben på Dramaten. Det gick bra tills den kvällen Karl Gerhard kom, då blev Gunilla så nervös att hon blandade ihop alla kläder, galoscher och paraplyer. Sedan förflyttades hon upp till andra raden, dit kom det inte så mycket folk. En period satt hon i en postlucka på Brunkebergstorg. Postmästaren hjälpte henne att fylla i ansökningsblanketterna till scenskolan i Malmö. Där genomgick hon den lyriska linjen och blev koloratursopran.
Gunilla debuterade som den gråtande Ermengarde i "Hello Dolly" på Oscars 1966. Sedan blev det sju års turnerande med Riksteatern innan det komiska genombrottet hos Hagge i Göteborg. 
Åren som följde blev det revyer hos Kar de Mumma på Folkan, farser på Vasan och musikal på China innan hon blev Peter Flacks ständiga primadonna i de populära Hjalmarrevyerna i Örebro. 
För många är Gunilla Åkesson mest förknippad med TV-programmet "Gäster med gester". Där fick hon uttrycka sig med hela kroppen. Hon gestaltade det mesta från äggkläckningsmaskin till Yuccapalm. En period var koloratursopranen Åkesson med i snart sagt varenda lek- och frågesportsprogram i rutan.
Men vid 58 års ålder fick det vara slut med både teater och TV. Efter en lång karriär i skrattets tjänst bestämde sig Gunilla helt sonika för att gå i pension.
"Jag är nog den enda i världen som inte längtar tillbaka till jobbet. Nu har jag tid att träffa vänner och jag njuter av att göra vad jag vill", sa hon i en tidningsintervju i samband med sin 65-årsdag.

Läs också:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Grease", Chinateatern 1991-92

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp

"Flott och lagom", Stora Teatern 1991-92