Sommarrevyn "Till båtnad för alla" 1950
En gång i tiden guppade en teaterbåt i Rosenlundskanalen i Göteborg. Det var teaterförläggaren Lars Schmidt som stod bakom den flytande scenen. Sommartid spelades där revyer med stjärnor som Lasse Dahlquist, Thor Modéen, Anna-Lisa Baude med flera. Även gästartister som Lulu Ziegler, Evert Taube och Maurice Chevalier uppträdde ombord på skutan.
Detta pittoreska inslag i Göteborgs nöjeshistoria utspelade sig mellan åren 1948-53. Båten sjönk till botten en vinter i en hamn norr om Köpenhamn.
Sommaren 1950 gavs revyn "Till båtnad för alla". Som textförfattare hade Schmidt anlitat några av landets bästa pennor, stora kanoner som Kar de Mumma, Karl Gerhard, Ulf Peder Olrog och Gösta Stevens. I ensemblen fanns namn som Douglas Håge, Siv Ericks och Ulla-Britt Fridh (senare känd som Ulla-Bella). Första akten hade Paristema och dekoratören Ernst G. Bratt hade gjort ett par mycket tjusiga Parisinteriörer.
Signaturen P-e i Aftonbladet menade att detta var den bästa revyn som framförts på Teaterbåten, både vad gällde texter, scenografi och skådespelare. Ett särskilt omnämnande fick Douglas Håge: "Håge är Håge och nu kom han fullständigt att dominera den lilla scenen. Kvällen eller revyn är hans, men han förstör sannerligen ingenting av K. d. M:s satiriska sketcher eller monologer."
Expressen: "Av de många primadonnorna lyckas Siv Ericks förtjusa en mest. Eivor Engelbrektsson handikappades dels av rampfeber, dels av dålig tilldelning. Ulla-Britt Fridh var en angenäm bekantskap, pigg och röstbegåvad."
Dagens Nyheters recensent menade att revyn stod ett par pinnhål över det mesta som skådats tidigare i Rosenlundskanalen och utnämnde Douglas Håge till kvällens ankare: "Douglas Håge bär helt upp föreställningen på sina stabila axlar. Träffsäkert som vanligt prickade han in sin specialkarikatyr av en lätt kolerisk svensk kälkborgare i ett par kanske inte alldeles fräscha, men avgjort roliga Kar de Mumma-monologer."
"Uno Asplund, U. P. Olrog, Gösta Stevens m.fl. - ja självaste revykungen Karl Gerhard har med kupletter bidragit till att ge revyn ett parisiskt - göteborgskt ansikte och ensemblen kring Douglas Håge gör dem full rättvisa", skrev signaturen Neon i Arbetartidningen.
Se även:
Kommentarer
Skicka en kommentar