"Drömpojken", Lisebergsteatern 1970


Häromdagen skrev jag om "Drömflickan" på Göteborgs stadsteater. För jämställdhetens skull är det väl inte mer än rätt att även presentera "Drömpojken". 
Pjäsen skrevs av Woody Allen och sattes upp av Gösta Bernhard på Lisebergsteatern i Göteborg sommaren 1970. Hur mycket Woody Allen hade känt igen av sin ursprungspjäs är oklart, Bernhard bearbetade stycket efter eget huvud och presenterade den som "en knas-betonad revy-komedi". 
"Drömpojken" handlar om en kille som lider av mindervärdeskänslor och sexuella hämningar. Han står i ständig kontakt med sin psykiater av vilken han får omoraliska råd om hur han skall lösa sina problem. Psykiatern befinner sig i en talarstol vid sidan av scenen och låtsas hålla föreläsning om fallet för publiken. Inne på scenen får man följa den stackars mannens förehavanden. Han leds in i förödmjukelser av olika slag när han gång på gång misslyckas med att upprätta meningsfulla kontakter med kvinnor. När han äntligen hamnar i ett lyckat förhållande är det givetvis med bäste vännens fru - den enda kvinna som inte ställer krav på honom.
Bosse Hermansson regisserade pjäsen, Ingemar Wiberg svarade för scenografin och i huvudrollen syntes Jarl Borssén. Han omgavs av Berndt Westerberg, Åke Harnesk, Pirkko Mannola, Lillwi Wallman och Birgitta Johansson. 


"Drömpojken" fick ett ganska ljummet mottagande i pressen, flera kritiker menade att den inte tillhörde någon av Gösta Bernhards bättre uppsättningar. Men skådespelarna fick beröm för sina rollprestationer: "Borssén spelar den hämmade ynglingens roll. Han aktar sig noga för att falla in i Partaj-tekniken och han har också lämnat sin nyligen filmade kyrkoherde långt borta. I stället gör han en ganska fin liten studie av en ung man som i sitt umgänge med flickor inte lyckas leva upp till sitt Humphrey Bogart-ideal - när han till sist äntligen lyckas, blir han lurad på hjältelaterna och måste finna sig i att vanliga människor inte beter sig så", skrev Åke Perlström i Göteborgs-Posten.
"Man kan inte låta bli att gilla Borssén - han ser så förtvivlat sympatisk ut. Men han får se till att han inte stelnar i denna truliga valpighet - man kan inte bygga ett komikerliv på sin förmåga att spela fumlig", tyckte Dagens Nyheters kritiker Nils-Erik Ekstrand.
Uno Asplund i Handelstidningen: "Berndt Westerberg hade som psykoanalytiker i talarstolen vid rampen rika tillfällen till mustiga kommentarer och goda råd både till scen och till drömpojkar i publiken och han ritade som vanligt ihop en lustig typ. Bo Hermansson hade regimässigt tagit ut av stycket ungefär vad som gick att ta ut, vilket räckte till många glada skratt."
Sune Örnberg i GT sammanfattade intrycken: "Spelet flyter raskt i Bo Hermanssons regi. Särskilt Pirkko Mannola ger sina scener en mjuk kraft som smittar hela föreställningen. Vad skulle inte dessa skådespelare ha kunnat göra om de hade fått arbeta med något som inte bara var roligt utan också intelligent!"

Se även:

Kommentarer

  1. Hej,
    äntligen har jag fått till mitt Google-konto.
    Hoppas på flitigare kontakter och reaktioner på Ditt skrivande.
    Jag har besökt nämnda teater en gång ,
    föga förvånande gällde det ett Poppegästspel med Fars lille påg, ensemblen hade för tillfället blandats upp med lokal Göteborgsanknytning nämligen legendariska Märta Ternstedt.
    Anders Trelleborg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anders! Vad trevligt att du kikar in.
      Enligt vad jag har läst så var det Poppe som fick äran att återinviga Lisebergsteatern med "Fars lille påg" hösten -75. Teatern hade då varit stängd för renovering och ombyggnad under något år, annars var det ju hemmascen för Gösta Bernhard och Hagge Geigert.
      Märta Ternstedt är en av dem som står i tur att porträtteras på bloggen så småningom, hon var en verkligt genuin göteborgsaktris.

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp