Några ord om Kjell Kraghe

Häromdagen nåddes vi av budet att Strömstads revypappa Kjell Kraghe har avlidit. Kraghe-revyerna var under många år en stor begivenhet i Bohuslän. Hans rykte som duktig revyförfattare spred sig snabbt och han fick leverera texter till revykungar som Kar de Mumma och Hagge Geigert samt till de flesta nyårsrevyer ute i landet. 


På 1970-talet skrev och medverkade han i flera radioserier bl.a. "Revymeny" och "Cabaret Musslan". Han gjorde TV-serien "Revykort från Fjällbacka", sjöng in ett flertal grammofonskivor och hamnade på Svensktoppen. 
För många är Kjell Kraghe starkt förknippad med "Ålefeskarns vals" som spelades flitigt i radion och blev en stor skivframgång. Själv blev han till slut lite trött på att ständigt behöva sjunga västkustvalser så fort han fick chansen att medverka i TV. Hans repertoar bestod av mycket annat också. "Men när folk hör mig tänker de automatiskt på en kal bohusklippa och en västkustsvala", konstaterade han. 
Kjell Kraghe turnerade flitigt och blev omåttligt populär ute i stugorna. Han sjöng på sjukhus, ålderdomshem, i folkparker och på kryssningsfartyg. När det var som mest gjorde han cirka 500 framträdanden om året. En gång gjorde han 52 uppträdanden på 14 dagar! Det lär visst vara svenskt rekord! Men allra bäst trivdes han hemma på västkusten. I en intervju i tidningen Röster i Radio-TV sade han: "Jag är ju ofta bortrest men jag längtar alltid hem till Strömstad. I naturen hittar jag den bästa arbetsron, där får jag idéer - oavsett vilken årstid det är. Hur jäktad och pressad man än är så nog kan man landa när man kommer ut till havet eller i skogen. Där sätter jag mig ner och väntar på min själ."
Kjell Kraghe blev 81 år.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp