"Annie get your gun" på Scandinavium 1974
"Sällan har man sett en föreställning börja så magnifikt. Ur kolsvarta mörkret i det väldiga Scandinavium dyker rollerna upp och en spökröst presenterar. Lill-Babs skubbar i Annies pittoreska trasor över den stora manegen, och strålkastarna följer henne tills hon snubblar omkull i ryttargången. En annan ljuskägla spårar Buffalo Bill - Lennart Lindberg, som spränger fram på sin vita häst. In i en ljustunnel rider Frank Butler - Bo Svensson från Los Angeles och plötsligt har man Charlie Rivel i fokus". Så beskrev teaterkritikern Anna-Greta Ståhle i Dagens Nyheter upptakten till "Annie get your gun" på Scandinavium i Göteborg hösten 1974.
Det var en gigantisk uppsättning med tusen svårigheter att övervinna. Spela musikal i en idrottshall med plats för tiotusen åskådare och massa scentekniska problem att bemästra. Ett hundratal statister, trettio hästar och vagnar, elefanter, kameler, clowner och lindansare...
Mannen som lyckades iscensätta föreställningen var Åke Falck. I rollistan fanns Bo Svensson, Sten-Åke Cederhök, Arne Källerud, Märta Ternstedt, Åke Harnesk m.fl. Men den som gjorde störst succé var Barbro "Lill-Babs" Svensson i huvudrollen som det skjutglada naturbarnet Annie Oakley.
Även om en del kritiker hade invändningar mot föreställningen som sådan så var så gott som alla rörande överens om att Lill-Babs var suverän: "Lill-Babs har inte ett spår av tillgjordhet eller manér. Det finns en spontanitet i hennes replikföring, och hon nyanserar sin roll och finner uttryck för alla känslolägen. Hon är så bra!" fortsätter Anna-Greta Ståhle i sin recension.
Tony Kaplan i Arbetet: "Lill-Babs satsade friskt. Hon hade bra bett i repliken och gjorde Man får aldrig en karl med gevär till ett av kvällens mest - och med rätta - applåderade nummer".
Maud Pihlblad i GT: "Många har talat om ett nytt stort genombrott för Lill-Babs. Nej, det kom inte nu. Men hon gjorde en utomordentlig prestation. Slet som ett djur, sprang som en karl och slogs värre än så. Dessutom börjar hon kunna spela teater. Med liv! Det kan däremot inte Hollywood-importerade Bo Svensson. Visst är han snygg att se på i hela sin längd och axelbredd. Men producenten måste lagt ned ett enormt arbete på att leta reda på en man som har en sån stelhet i sina repliker och scenföring. Men han sjunger förstås hyfsat."
Ulla-Britt Edberg i Svenska Dagbladet tyckte inte att Lill-Babs var hundraprocentig i sin rolltolkning: "Hundraprocentiga är däremot Arne Källerud som cirkusdirektör och Sten-Åke Cederhök som Sitting Bull. Det är märkligt att bevittna hur dessa båda scenrävar övervinner allt vad avstånd och distans heter. De prickar in repliker så det är fröjdefullt att höra."
Jan Håkansson i Hallandsposten: "Det är lika bra att säga det redan från början - Annie get your gun på Scandinavium är en grandios show. Det är en musical i superformat, men med en charm och en värme som man förmodligen får tacka Lill-Babs och regissören Åke Falck för. Lill-Babs gör naturbarnet Annie med ett utspel och en kondition som passar denna jättearena, hon gör hundra-meters-rusningar efter bondpojkarna utan att ett ögonblick tappa tonen, hon dominerar det stora sandfältet med en självklarhet och ett humör som visar att hon kan gå vidare också i större sammanhang."
Bengt Melin i Aftonbladet: "Sveriges största show har nu haft premiär och man kan genast konstatera att det är en sjuhelsikes cirkus. Som show betraktad dock i längsta laget och som operett tråkig och omöjlig. Men med all säkerhet blir det publikvandring till det jättelika idrotts- och nöjespalatset Scandinavium."
De 12 föreställningarna på Scandinavium sågs av 120 000 personer. Uppsättningen blev tyvärr aldrig dokumenterad och sparad till eftervärlden, men publiken som var där fick ett minne för livet. Eller som Göteborgs-Postens recensent Åke Perlström summerade showen: "Annie get your gun är en unik föreställning. Även om Scandinavium kommer att bjuda på fler stora teateräventyr, blir den ett minne att bevara."

.jpeg)
.jpeg)
Kommentarer
Skicka en kommentar