Kent Andersson - teatergeniet från Hisingen!

Kent Andersson från Rambergsstadens arbetarkvarter på Hisingen i Göteborg tillhörde en av våra mest aktade och älskade skådespelare.
Efter att ha provat på sjömansyrket hamnade han som 19-åring i teaterns förtrollade värld. Först blev det Atelierteatern innan han kom in på Göteborgs stadsteaters elevskola. 
Kent lärde sig skådespela, artikulera, veva blankvers, rulla med ögonen och allt det där. Men han tyckte att den traditionella teatern var för stelnad i schabloner och språkliga knepigheter. Budskapet, om det fanns något, hade svårt att nå över rampen.
Kent hade börjat skriva dikter, men ingen ville trycka dem. Men så kom han på en slags blandning mellan vers och teater. Det mynnade ut i pjäsen "Flotten" 1967. Han höjdes plötsligt till skyarna som det nya ljuset, teatergeniet från Hisingen och hade all möda att tala om att det faktiskt var ett gruppjobb.
Där var regissören Lennart Hjulström, medförfattaren Bengt Bratt och hela ensemblen som utformade föreställningen tillsammans.
Sedan kom pjäserna på löpande band: "Sandlådan", "Hemmet", "Tillståndet", "Gropen" och "Agnes". Nordens alla scener gick över till Kent, han slog Strindberg och blev vår mest spelade dramatiker.

Kent Andersson (1933-2005)

Det folkliga genombrottet kom först med rollen som fyllot Ville Vingåker i TV-serien "Hedebyborna" 1978. Det var han som satt och halsade bärs framför stadshotellet i Trosa som en ständig ledighetskommitté. 
Kent fortsatte att göra avtryck i svenska folkets medvetande genom filmer som "Göta kanal", "Smugglarkungen" och "Jönssonligan på Mallorca".
Han skrev och spelade politiska revyer på Folkteatern i Göteborg, de s.k. "Kvastarna". I mitten av 1980-talet ville denne urgöteborgare prova lyckan i Stockholm där han blev engagerad till Dramaten under en tioårsperiod. Under dessa år hann han även med den egna revyn "Kent" på Göta Lejon och medverkan i farserna "Skaffa mig en tenor" och "Oj då!... en till?!" på Folkan.
På 1990-talet återvände han till Göteborg där han inledde en ny epok. I den gamla Folkets Hus-lokalen Aftonstjärnan i Kents barndomskvarter på Hisingen satte han under fem år upp framgångsrika revyer. Göteborgspubliken älskade hemmasonen. Stämningen var familjär och hjärtlig, Kent fanns oftast på plats i foajén och tog emot publiken, hälsade och skojade.
Bara några månader före sin hastiga bortgång utsågs Kent Andersson till hedersdoktor vid Göteborgs universitet. "Med sitt samhällsengagemang och sin fenomenala språkkänsla synliggör Kent Andersson med ömsinthet, respekt och medkänsla den lilla människan", löd motiveringen.

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp