"Bröderna Östermans huskors", Folkan 1992-93


Oscar Wennerstens gamla folklustspel "Bröderna Östermans huskors" från 1913 blev en pangsuccé i Norge i början av 1990-talet. Det var de båda norrmännen Runar Borge och Egil Monn-Iversen som förvandlat den gamla buskisantikviteten till musikal. 
Teaterchefen Hasse Wallman kom på idén att sätta upp musikalen på Folkan i Stockholm i samarbete med ordenssällskapen Stallfåglarna och Stallbröderna. Wallman skulle stå för allt det ekonomiska och efter avslutad sejour skulle en avsevärd del av projektets netto doneras till Stallfåglarnas och Stallbrödernas stipendiefonder.
"Bröderna Östermans huskors" handlar om hur de tre smutsiga och arbetsskygga skärgårdsgubbarna Österman anställer en hushållerska från stan. Den unga hushållerskan Anna Söderberg visar sig vara en bestämd dam som genast tar befäl på gården och lyckas till slut få fason på såväl gubbarna som deras snikna släktingar. Hon är också pjäsens goda fe som ser till att det unga förälskade paret får varandra i slutet.
På Folkan spelades de tre bröderna Österman av Tjadden Hällström, Hasse Burman och Sture Ström. Ewa Roos fick mycket beröm för sin insats som huskorset, hon tilldelades till och med privatteatrarnas pris Guldmasken för bästa kvinnliga huvudroll i musikal 1992.


"Ewa Roos spelar det orubbliga huskorset Anna alldeles utmärkt. Hon dominerar scenen varje sekund hon är inne och hon framför sina sångnummer med kraft och stark utstrålning", konstaterade Anders Björkman i Expressen.
Leif Matteson iDAG: "Ewa Roos i full blomning som ett rivigt huskors med hjärtat på rätta stället. Det är hon och buskisräven Tjadden Hällström som lyfter det nygamla folklustspelet Bröderna Östermans huskors på Folkan. Med häftiga strykningar här och var är det bäddat för en långkörare."
Gaby Wigardt i SvD: "Påstå gärna att folklustspel och ädelbuskis är dagsländor, men mot detta finns beviset just nu på Folkan där den strax 80 år gamla farsen spelas fräschare och roligare än mycket nyskrivet."
Föreställningen riktade sig i första hand till pensionärspubliken och spelades till en början endast dagtid. Publikrusningen blev stå stor att man snart fick utöka med kvällsföreställningar. Efter den lyckade sejouren på Folkan blev det ett månadslångt gästspel på Lisebergshallen i Göteborg. 

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp