"Tolvskillingsoperan", Helsingborgs Stadsteater 1977


"Tolvskillingsoperan" av Bertolt Brecht och Kurt Weill är historien om gangsterledaren Mackie Kniven som gifter sig med tiggarkungen Peachums dotter Polly. Peachum förfasas över detta och gör allt för att se Mackie hängd. 
Musikalen hade sin urpremiär i Berlin 1928 och blev snabbt känd över hela världen. Regissören Hans Polster gjorde en experimentföreställning av "Tolvskillingsoperan" på Helsingborgs Stadsteater 1977. I texten hade man lagt in en rad aktuella anspelningar om tillståndet i konungariket Sverige. Kurt Weills musik mixades med progglåtar ur Nationalteaterns repertoar. 
Kritikerna var helt oförstående: "Den föreställning som premiärvisades igår är alltså inte bra. Det finns spänstiga enskildheter i den men alltför många svaga punkter. Den flackar hit och dit utan riktning och utan vilja. Dessutom har man klåfingrigt manipulerat med texten på ett sätt som varken behövs eller är särskilt väl genomtänkt", menade Arbetets recensent Bertil Palmqvist.
"Förvirrande experimentteater" var rubriken i Dagens Nyheter där Bengt Jahnsson beklagade att det blivit en tråkig och humorfri föreställning, huvudrollsinnehavaren fick dock godkänt: "Per Mattsson klarar sig emellertid hyfsat. I början var man orolig. Hans Mackie Kniven var för mycket en slickad Douglas Fairbanks i svart kostym med röd nejlika och vita glacéhandskar. Men de många Dramatenåren - trots Mattssons ungdom - har gett honom rutinen att våga gå i närkontakt med publiken, spela ut mot den."
Per Erik Wahlund i Svenska Dagbladet: "Rättroget brechtiansk är uppsättningen minst av allt - de eviga projektionerna är bortstädade, fjärmningseffekterna satta på mellanhand - men både i sin burdusa spelglädje och i sitt politiska undersug är det en föreställning i mästarens anda."

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp