Mistinguett & Karl Gerhard 1947


Mistinguett (1875-56) började med att lägga hela Paris för sina fötter. Hon fortsatte med att erövra hela det franska folket och allteftersom åren gick gästspelade hon i många olika länder och blev hela världens Mistinguett. Hon var medelpunkten i en rad praktfulla revyer där hon lanserade odödliga kärleksvisor om Paris. 
Maurice Chevalier formade sina memoarer till en uppriktig hyllning åt Mistinguett. Hon hjälpte för övrigt till att lansera den unge Chevalier på Paris revyteatrar och de höll ihop i många år, bundna vid varandra med kärlekens band. 
Mistinguett gästspelade i Sverige vid flera tillfällen. Sommaren 1947 var hon stjärna i en varieté på Royal där revykungen Karl Gerhard fick agera konferencier. Karl Gerhard hade även en egen avdelning i programmet där han fick tillfälle att framföra några av sina kupletter.


Mistinguett tog verkligen stockholmarna med storm. Hon sjöng, hon hoppade och vickade med stjärten, hon gjorde entréer i trasor och grandiosa toaletter. Hon gick ned i salongen och busade med damer och herrar, stal kyssar och knyckte hattar. Hon lyckades verkligen få hela salongen med sig och det hela slutade med stående ovationer. 
"Hon är en stor och fantastisk artist, Mistinguett - också när hon rör sig på Royals låga scengolv, där publiken inte får glädjen att se fotarbetet, och i dess kalla biosalong, som hon på fem röda sekunder förvandlar till en helfransk varietésylta, med bravorop och skratt och högst intima kontakter mellan scen och salong", skrev signaturen Jo i Dagens Nyheter.
Roxy i Svenska Dagbladet talade om succéstämning: "Ingen torde väl heller vilja bestrida, att den oförbränneliga Mistinguett verkligen förtjänat detta hjärtliga mottagande. Främst för den glädje hon spritt tidigare år, men också för vad hon nu presterade."
Aftonbladet ansåg att kvällens höjdpunkt var Karl Gerhards lilla enmansrevy: "Karl Gerhard var som sagt i verkligt hög form. Han börjar alltmera se ut som en av dessa svenska herrar han så länge och hjärtligt besjungit. Men han har åter plockat fram det gamla tjuvpojkshumöret och han improviserar bättre än någonsin."


Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ulf Elfving och bapelsinen

"Sound of Music", Folkan 1982-83

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp