"25-öresrevyn Hjälp!" Casinoteatern 1950-51


Hösten 1950 gavs Brechts "Tolvskillingsoperan" i regi av Ingmar Bergman på Intiman vid Odenplan. På Casinoteatern vid Bryggargatan satte Gösta Bernhard och Stig Bergendorff upp "25-öresrevyn Hjälp!" vars första akt var en parodi på just "Tolvskillingsoperan". Gösta Bernhard spelade Mackie Tårtkniven. Arne Källerud var tiggarkungen Pirum, Irene Söderblom hans dotter Polly. Georg Adelly och "Tre Knas" (Carl-Gustaf Lindstedt, Gunnar "Knas" Lindkvist och Minimal Åström) gestaltade diverse stora och små bovar om vartannat. Här fanns glädjeflickorna Lolly, Dolly, Molly och Colly spelade av Inga Hodell, Brita Ulfberg, Ullacarin Rydén och Ingrid Björk. 
Andra akten var en ren nummerrevy där Georg Adelly med sin svindlande plastik bland annat framträdde som bläckfisk. Ullacarin Rydén gjorde en hårdkokt baby med Arne Källerud som förskrämd pappa. "Tre Knas" bjöd på sin speciella snabbhumor. Största skrattbomben var Gösta Bernhards framträdande som Eleanor Roosevelt i en kuplett på melodin "Nig och kuta runt". 


"När första akten i Casinorevyn var slut, tänkte man: Detta kan inte överträffas i andra akten! Men den uppfattningen fick man revidera när Gösta Bernhard i dess början gjorde entré som mrs Roosevelt. En så fantastisk succé som det numret gjorde har väl sällan ett revynummer haft. Det gick så långt att skådespelaren inte kunde dra refrängen på sin kuplett mer än en gång. Så snart han sedan närmade sig den råkade publiken i ett förtjusningens uppror av sådan art, att Eleanor Bernhard helt enkelt fick hålla tyst", rapporterade Svenska Dagbladet.
"Knallsuccé på Casino" löd rubriken i Aftonbladet: "Med osviklig precision och snabbhet och ändå med improvisationens charm prickar den vältrimmade ensemblen in den ena fullträffen efter den andra i Terserus säkra regi, och spelet är bra på alla händer och i synnerhet Georg Adellys vältaliga dito."
I Dagens Nyheter var inte omdömet lika positivt: "Mycket i den nya revyn är snopet enkelt, det mesta är nödtorftigt omstuvat allmängods, och bra ofta går man utan finess under bältet."
Mikael Katz i Expressen var inte heller helt övertygad om revyns förträfflighet: "Som sagt, mycket var roligt, men alltför mycket var sånt som de succébortskämda herrarna på Bryggargatan inte borde ha släppt fram för sitt hittills välförtjänta goda ryktes skull. Men kanske kan det här fortfarande bli en topprevy - om författarna sätter igång med att fila och skriva om det."

Se även:

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

"Grease", Chinateatern 1991-92

Verklighetens vägförvaltning i Skultorp

"Flott och lagom", Stora Teatern 1991-92